ti guarda dal Grande Inquisitor

Parijs 2016-2017

De Opéra-Comique is nog altijd gesloten voor renovatie - alhoewel ze in september wel het programma voor 2017 zullen voorstellen - en het Théâtre du Châtelet kan je al jaren geen operahuis meer noemen... maar in de Opéra Bastille, het Palais Garnier en het Théâtre des Champs-Elysées is er volgend seizoen voldoende te beleven op operavlak.

Foto

De Opéra National de Paris heeft zoals gewoonlijk een uitgebreid programma met nieuwe producties en hernemingen. Bij de nieuwe producties valt het tweeluik met Cavalleria rusticana en Sancta Susanna op in een productie van Mario Martone. Voor Cavalleria zijn er twee bezettingen met Elina Garanca en Elena Zhidkova als Santuzza, en Yonghoon Lee en Marco Berti als Turiddu. Anna Caterina Antonacci zal Susanna zingen.

Damiano Michieletto zal Samson et Dalila regisseren, Philippe Jordan dirigeert. De protagonisten zijn Anita Rachvelishvili en Aleksandrs Antonenko. Garanca en Rachvelishvili vormen met Clémentine Margaine en Varduhi Abrahamyan vier mezzo's voor de Bieito-Carmen. Roberto Alagna en Bryan Hymel zullen Don José zingen.

In de categorie rariteiten valt Rimski-Korsakovs sneeuwmeisje Snegourotchka. Dmitri Tcherniakov doet de regie, Aida Garifullina zingt de titelrol. De Claus Guth-productie van Lohengrin is dubbel bezet met Jonas Kaufmann en Stuart Skelton (Lohengrin), Martina Serafin en Edith Haller (Elsa), Evelyn Herlitzius en Michaela Schuster (Ortrud) en René Pape en Rafal Siwek (Heinrich).

Jonas Kaufmann zal ook de hoofdrol zingen in de herneming van de onsterfelijke Carsen-productie van Les contes d'Hoffmann... zijn voorstellingen zijn quasi-uitverkocht, er zijn wel nog voldoende plaatsen als je Stefano Secco wil horen als Hoffman. Die Zauberflöte (ook een Carsen-productie) wordt hernomen met o.a. René Pape als Sarastro. Opmerkelijk is vooral dat Michael Volle Papageno gaat zingen en dat José Van Dam nog eens voor het voetlicht treedt als Der Sprecher.

De herneming van Tosca heeft een sterbezetting met Anja Harteros als Tosca voor de eerste drie voorstellingen (Liudmyla Monastyrska zingt de rest), Marcelo Alvarez als Cavaradossi en Bryn Terfel als Scarpia. In de Decker-productie van Yevgenij Onegin zijn Anna Netrebko en Sonya Yoncheva te horen als Tatjana, naast de bekende Onegin van Peter Mattei. En ik ben verheugd dat Johannes Martin Kränzle ook terug optreedt nadat vorig jaar bij hem de beenmergziekte MDS werd vastgesteld. Hij zal de titelrol in de herneming van Wozzeck zingen.

In het Théâtre des Champs-Elysées zijn er vijf scenische producties (naast een hele reeks concertante voorstellingen). Cecilia Bartoli zong vorig jaar Norma in Salzburg. Die productie van Patrice Caurier en Moshe Leiser komt volgend jaar naar Parijs. Een Bob Wilson-productie van Die Dreigroschenoper ging in 2007 in première bij het Berliner Ensemble en komt in oktober naar Parijs.

Mariame Clément zal Il ritorno d'Ulisse in patria regisseren, terwijl Emmanuelle Haïm de leiding heeft over Le concert d'Astrée. De hoofdrollen worden gezongen door Rolando Villazón als Ulisse en Magdalena Kozena als Penelope. In Pelléas et Mélisande, een productie van Eric Ruf, horen we Jean-Sébastien Bou en Patricia Petibon in de titelrollen, Kyle Ketelsen is Golaud. Jean-Sébastien Bou zal ook te horen zijn in de herneming van Don Giovanni

Publicatie: zaterdag 6 augustus 2016 @ 9:54
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen