ti guarda dal Grande Inquisitor

Keulen 2016-2017

Dat een operahuis renoveren wel eens vertraging oploopt, heeft de Munt de afgelopen jaren mogen ondervinden. Maar dat is nog niets in vergelijking met de opera van Keulen. Het gerenoveerd operahuis had vorig jaar in november moeten heropenen, maar ondertussen wordt al over 2019 gesproken... Als uitwijkplaats hebben ze drie zalen ingericht in het Staatenhaus aan de overkant van de Rijn, waar volgend jaar toch een tiental nieuwe producties in première gaan naast een reeks hernemingen.

Foto
foto © Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)

Het seizoen opent met het klassieke Ravel-tweeluik bestaande uit L'heure espagnole (met Clémentine Margaine als Concepcion) en L'enfant et les sortilèges. De chef-dirigent François-Xavier Roth staat in de orkestbak, de productie is van Béatrice Lachaussée.

Het ijzeren repertoire is goed vertegenwoordigt met Le nozze di Figaro, geënsceneerd door Emmanuelle Bastet en met Robert Gleadow als Figaro, Bo Skovhus als de Graaf en Andreea Soare als de Gravin. Michael Hampe regisseert Fidelio, de hoofdrollen worden gezongen door David Pomeroy (Florestan) en Emma Bell (Leonore). Dietrich Hilsdorf brengt een nieuwe productie van Falstaff (hij heeft dat ook al in Essen gedaan) met Lucio Gallo in de titelrol. Turandot, in een productie van Lydia Steier, is dubbel bezet met Catherine Foster en Mlada Khudoley als Turandot enMaxim Aksenov en Riccardo Massi als Calaf. En tenslotte brengen ze ook Zellers operette Der Vogelhändler.

Voor het modernere repertoire kijken ze naar Weiße Rose van Udo Zimmermann. De productie is van Niki Ellinidou, Sophie en Hans Scholl worden respectievelijk gezongen door Claudia Rohrbach en Wolfgang Stefan Schwaiger. In 2014 werd Die Antilope van Johannes Maria Staud in Luzern gecreëerd. De productie van Dominique Mentha komt naar Keulen met Miljenko Turk als Victor.

Bij de hernemingen zijn Schrekers Die Gezeichneten (met dirigent Stefan Soltesz en regisseur Patrick Kinmoth) en Berlioz' Benvenuto Cellini (productie van La fura dels baus) het vermelden waard.

Publicatie: maandag 1 augustus 2016 @ 20:19
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen