ti guarda dal Grande Inquisitor

Düsseldorf/Duisburg 2016-2017

In 1956 werd de "Deutsche Oper am Rhein" opgericht met de twee operahuizen van Düsseldorf en Duisburg. Het volgende seizoen wordt bijgevolg de 60ste verjaardag gevierd. Bij een jubileum hoort een groot project... een nieuwe productie van Der Ring des Nibelungen.

FotoZoals tegenwoordig gebruikelijk, wordt de Ring-cyclus over verschillende seizoenen opgebouwd. In juni gaat Das Rheingold in Düsseldorf in première. In 2018 volgen de drie andere delen en de fans mogen hun agenda van 2019 al bovenhalen: in mei 2019 wordt de hele cyclus in Duisburg opgevoerd, in juni volgt Düsseldorf.

De regie is handen van Dietrich Hilsdorf. Hij is daarmee niet aan zijn proefstuk toe. Een paar jaar geleden heeft de opera van Essen een Ring gedaan met vier regisseurs. Hilsdorf leverde toen met Die Walküre de meest geslaagde productie van de vier af. De hoofdrollen zullen gezongen worden door Simon Neal (Wotan), Michael Kraus (Alberich), Linda Watson (Brünnhilde), Michael Weinius (Siegfried), Hans-Peter König (Hagen), ...

De Otello-productie van Michael Thalheimer reist van Antwerpen naar Düsseldorf. Zoran Todorovich en Carlo Ventre zullen de titelrol zingen. Turandot gaat, na Duisburg, in première in Düsseldorf met Morenike Fadayomi, Lise Lindstrom en Linda Watson als alternerende ijsprinsessen. Omgekeerd waren Don Carlo, Die lustigen Weiber von Windsor en De gouden haan vorig seizoen reeds in Düsseldorf te zien en gaan volgend seizoen in Duisburg in première.

De Rheinoper brengt de laatste jaren telkens weer een nieuwe productie van een operette. Volgend seizoen is dat Lehars Der Graf von Luxemburg in een productie van Jens-Daniel Herzog, de intendant van de opera van Dortmund. In de bezetting zien we Bo Skovhus als de Graaf en Juliane Banse als Angèle. Een even opmerkelijke naam is die van Rolando Villazon. In Düsseldorf zal hij optreden als de regisseur van Don Pasquale met Lucio Gallo in de titelrol, Ioan Hotea (die we dit seizoen in La scala di seta gehoord hebben) als Ernesto en Elena Sancho Pereg als Norina.

Tenslotte zijn er een reeks hernemingen van Carmen over Nozze en Zauberflöte tot Ariadne auf Naxos en Der fliegende Holländer of Aida en Rigoletto... en de onvermijdelijke eindejaarsvoorstellingen van Hänsel und Gretel.

Publicatie: vrijdag 29 juli 2016 @ 18:12
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen