ti guarda dal Grande Inquisitor

Die lustigen Weiber von Windsor in Düsseldorf

De opera van Düsseldorf heeft ook aan het Shakepspeare-jaar gedacht. Ze brengen een schitterende productie van Die lustigen Weiber von Windsor in een regie van Dietrich W. Hilsdorf.

Foto
foto's © Hans Jörg Michel

Het doek is vervangen door een gaas waarop de "Abtei im Eichwald" van Caspar David Friedrich geschilderd is. Tijdens de ouverture wordt het gaas doorzichtig en zien we de verhanging van de jager Herne, waarna kort de legende van Herne verteld wordt met tekstprojecties op dat gaas... kwestie van al te verwijzen naar de achtergrond van het laatste bedrijf.

Dieter Richter trekt die abdij ook door in het decor van het tweede bedrijf. De verpauperde ridder Falstaff heeft zijn intrek genomen in een zijkapel van de abdijkerk in plaats van in "De Kousenband"-herberg. Anna en Fenton hebben ook hun rendez-vous in die kerk terwijl ze vanuit de biechtstoel bespied worden door Spärlich en Cajus. En in het derde bedrijf krijgen we een ander zicht op die kerk voor de woudscène.

Hilsdorf verplaatst de handeling naar de 19de eeuw, zeg maar de periode van de componist Otto Nicolai, toen er ook nog bedienden waren die met een wasmand kunnen sleuren. Dit is nu de derde productie die ik de laatste jaren gezien heb, en het is met voorsprong de beste. In tegenstelling tot de psychologiserende productie in Luik werden hier wel de dialogen behouden. En in tegenstelling tot de kleurrijk moderne productie in Bonn treft Hilsdorf ook de juiste sfeer. Het blijft nog altijd een komedie en Hilsdorfs productie is grappig zonder in platvloerse kolder te vervallen.

Foto

Bij de zangers valt uiteraard de naam van Hans-Peter König op. Af en toe keert hij nog eens terug naar zijn stamhuis, al kennen we hem vooral als Hagen, Hunding of Marke in de grote operahuizen. Met Falstaff zien en horen we de buffo-kant van hem. Zijn machtige bas is nog altijd wobble-vrij en dartelt lustig doorheen "Als Büblein klein" terwijl hij ook een paar flessen ad fundum drinkt. Verkleed als "die dicke Frau aus Brentford" zingt hij met een krakende falsetstem. Deze Falstaff is een partij die hem letterlijk op het lijf geschreven is.

Bij de lustige vrouwtjes springt Anke Krabbe er weer uit als Frau Fluth met een mooie lyrische sopraan en duidelijke tekstprojectie. Marta Márquez zingt Frau Reich met een hoorbaar oudere stem, die niet voldoende kracht heeft voor de dreiging tijdens de woudscène. Hun respectievelijke echtgenoten zijn ook zeer goed bezet met Richard Sveda (die tevens schittert als de jaloerse Herr Bach) en Sami Luttinen.

Anna Reich werd gezongen door Luiza Fatyol. Ze heeft een weinig boeiende stem waardoor haar grote aria "Wohl denn, gefasst ist der Entschluss" snel begon te vervelen. Fenton was wel schitterend bezet met Ovidiu Purcel die een stralende "Horch, die Lerche singt im Hain" zong als een Duitse belcanto-aria.

Publicatie: zondag 10 juli 2016 @ 9:41
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen