ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Rosenkavalier in Düsseldorf

Ze bestaan nog en ze worden zelfs nog hier en daar opgevoerd, de librettogetrouwe ensceneringen van Otto Schenk. Verschillende operahuizen hebben een exemplaar van zijn Der Rosenkavalier... uiteraard Wenen, maar ook München en Chicago. En sinds een paar seizoenen voert de Rheinoper van Düsseldorf ook elk jaar hun versie nog eens op.

Foto

De oorspronkelijke enscenering in Wenen dateert al van eind de jaren '60 (die van Düsseldorf dateert van 1981), toen van ensceneringen in zwarte dozen met kostuums uit de C&A en decors uit een kringloopwinkel nog geen sprake was. Het decor van Bert Kistner brengt ons terug naar het Wenen van 1740 met de luxueuze slaapkamer van de Marschallin, het statig "Stadtpalais" van Faninal en een herberg waar Ochs in de val gelokt wordt.

De zangers krijgen alle ruimte om "gewoon" te zingen, ware het niet dat Axel Kober zijn orkest blijkbaar belangrijker vindt. Hij doet er alles aan om de zangers te overstemmen en slaagt daar ook al te vaak in. En dat is spijtig, want er wordt behoorlijk goed gezongen.

Linda Watson is een nobele Feldmarschallin die nog altijd een paar mooie hoge piano's in petto heeft. Lars Woldt is een overweldigende Ochs. Anna Virovlansky mist echter wat charme als Sophie. De vertolking van Susan Maclean is ook het vermelden waard omwille van haar expressieve Annina. Maar het is Katarzyna Kuncio die de show steelt als Octavian, een prachtige presentatie van de Roos zingt en zich uitleeft als Mariandel.

Publicatie: zaterdag 9 juli 2016 @ 8:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen