ti guarda dal Grande Inquisitor

Simon Bode bij de Kissinger Sommer

Het had een Schumann-recital moeten zijn met Hanna-Elisabeth Müller in het Maria Bildhausen-klooster in Münnerstadt. Maar ze werd gevraagd om Eudoxie te zingen in München en annuleerde haar liedrecital. De jonge Duitse tenor Simon Bode en de pianist Nicholas Rimmer schoten de Kissinger Sommer ter hulp. Simon Bode kan perfect toegevoegd worden aan het groeiend lijstje met veelbelovende liedtenors.

FotoIk kende Simon Bode enkel van de hyperion-Brahms-CD die hij in 2009 opgenomen heeft met Graham Johnson. Hij was toen nog maar 25 jaar oud. Ondertussen is hij spectaculair geëvolueerd en is hij een begenadigd liedzanger geworden, die in zijn programma verschillende componisten de revue liet passeren, met ook een aantal minder bekende liederen.

Met Mendelssohns Sechs Gesänge opus 19 gaf hij meteen een staaltje van zijn veelzijdigheid. Winterlied krijgt de sfeer van een ballade, waarmee hij het publiek aan zijn lippen liet hangen. Met Neue Liebe ging hij de spooktoer op en met de meeslepende melodie van Reiselied liet hij horen dat er ook een potentiële operette-zanger in hem zit.

Korngold is de onbekendere liedcomponist en zeker als gekozen wordt voor Eichendorff-Lieder die de nog jonge componist net na de Grote Oorlog schreef. Ze hebben soms eerder opera-dimensies waarvoor de akoestiek van de kleine kloosterzaal met veel stenen muren minder geschikt was... maar het leverde wel een hilarisch moment op toen de forte slotnoot van Der Friedensbote buiten de zaal repliek kreeg van een blaffende hond. Maar aan de andere kant van het spectrum kregen we een adembenemend mooie en verstilde uitvoering van Vesper.

Beethovens An die ferne Geliebte had ook zo'n moment als hij "weht so leise der Wind" pianississimo de zaal instuurt. Maar qua intensiteit was niets te vergelijken met zijn ontroerende vertolking van Wolfs Gebet. Al zijn kunnen kwam samen in Der Feuerreiter: het spannend vertellen, de mooie hoogte, het zuivere mezza voce, het intelligent gebruik van rubato, de meeslepende en tekstgerichte frasering, ...

Om af te ronden keerde hij terug naar Beethoven met onder andere een hemelse Adelaide. Er volgden nog drie bisnummers met Schubert (Der Musensohn) en Britten (Sally in our alley). Toen hij als laatste bisnummer de naam Schoenberg liet vallen, ging er even een rilling door het publiek... tot hij het hoogst dubbelzinnige Der genügsame Liebhaber begon te zingen.

Publicatie: maandag 27 juni 2016 @ 7:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
1 opmerking

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen