ti guarda dal Grande Inquisitor

Behle en Karg bij de Kissinger Sommer

Deze week begon de "Kissinger Sommer" met tijdens het eerste weekend een aantal liedrecitals die ik, op de terugweg van de Schubertiade Schwarzenberg, niet kon laten liggen...

Foto
foto © Marco Borggreve

De Kissinger Sommer heeft altijd een vrij indrukwekkend programma - met bijvoorbeeld dit jaar optredens van zangers als Olga Peretyatko, Klaus Florian Vogt of Waltraud Meier - grotendeels gespreid over de maand juli. De uitvalsbasis is het Noord-Beierse kuuroord Bad Kissingen, op een (stevige) boogscheut van Bayreuth. Er zijn echter ook een aantal concerten in de omringende dorpen en steden.

Het namiddagrecital van Daniel Behle en Sveinung Bjelland vond plaats in de Rossini-Saal van de Regentenbau in Bad Kissingen. Schumann is de rode draad doorheen de liedrecitals en Behle begon met Dichterliebe. Je voelt meteen dat hij de cyclus volledig in de vingers en in de stem heeft. Zijn vertolking met een stralend heldere tenorstem is doorleefd en geëngageerd. Bjelland is een virtuoze begeleider in bijvoorbeeld een spectaculaire Das ist ein Flöten und Geigen. Het piano-naspel van Die alten, bösen Lieder liet hij naadloos overgaan in de drie Klavier-Intermezzi Opus 117 van Brahms.

Maar het boeiendste deel van de namiddag was Schuberts Schwanengesang. In tegenstelling tot Dichterliebe lijkt dit nog een "work in progress" te zijn en haalde Behle zijn bril en partituur boven. Maar ondanks die pupiter gaf hij een verbluffende vertolking die, als hij het ooit op CD zet, misschien wel een referentie kan worden voor tenor-Schwanengesänge. In de Rellstab-liederen Aufenthalt en In der Ferne worstelt hij wel nog met de lage tessituur. Maar in een live-uitvoering kan dat gemakkelijk vergoeilijkt worden door zijn interpretatie. Daniel Behle brengt eenheid in de cyclus, die eigenlijk geen cyclus is.

De "Sehnsucht" is de kapstok waaraan hij schijnbaar vrolijke liederen als Ständchen ophangt. Dat wordt extreem doorgetrokken in de overgang van Der Doppelgänger naar Die Taubenpost, maar vooral in zijn benadering van Abschied. Nu, je moet weten dat Abschied in mijn geheugen verbonden is met Peter Schreier. Het was het allerlaatste bisnummer dat hij zong bij zijn afscheid op de Schubertiade en dat was toen een zeer opgewekt afscheid, uiteraard ingegeven door de omstandigheden. Maar een afscheid is ook altijd wat treurig en het is dat gevoel dat bij Daniel Behle constant aanwezig is... wat het tot de perfecte proloog tot Winterreise zou kunnen maken.

Na al die serieuze Schumann en Schubert verwachtte ik een iets lichter bisnummer, maar ik was wel verrast met de keuze van de schlager Kleine Möwe flieg nach Helgoland van ene Jim Cowler...

FotoVoor het recital van Christiane Karg en pianiste Liese Klahn moesten we naar Bad Brückenau, ongeveer 30 km ten noord-westen van Bad Kissingen. Het recital had de titel "Zwei Stars zu Gast bei König Ludwig und Lola Montez" meegekregen... verwijzend naar de König-Ludwig-I.-Saal van het Staatsbad. Lola Montez was de minnares van Ludwig. Ludwig I was trouwens de grootvader van Ludwig II, die beter bekend is bij muziekliefhebbers als Wagners geldschieter.

Schumann stond met Frauenliebe und -leben ook op het programma van dit recital. Karg gaf een opvallend vrolijke en optimistische uitvoering. Het is natuurlijk geen Dichterliebe, maar het laatste lied hangt wel als een sluier over de hele cyclus. En die melancholie ontbrak nog in haar vertolking. Anderzijds was er een groot probleem met de piano. Ik vond het al vreemd dat in het programma expliciet vermeld werd dat er op een Steingraeber-Konzertflügel E272 gespeeld werd, alsof dat iets speciaals is. Het kan zijn dat deze piano niet echt past in de al niet optimale akoestiek van de König-Ludwig-I.-Saal... maar de lage noten domineren alles waardoor Karg moest zingen tegen een modderige achtergrondklank.

De tweede "Star" uit de titel was klarinettist Sabine Meyer. Samen met Karg en Klahn opende ze het recital met Seit ich ihn gesehen, tevens het eerste lied van Frauenliebe, maar gecomponeerd door Franz Lachner. In tegenstelling tot de mijmerende Schumann-toonzetting schreef Lachner een exuberant lied, dat qua extase in de buurt komt van de "Kuss" van het Schubert-Gretchen. Een klassieker in deze constellatie met klarinet zijn de Sechs Deutsche Lieder Opus 103 van Louis Spohr, waarvan er vier uitgevoerd werden (een vijfde, Wiegenlied in drei Tönen, hielden ze als bisnummer achter de hand)... en natuurlijk het onvermijdelijke Der Hirt auf dem Felsen. Ook hier legde Karg weer de nadruk op het Frühlings-thema en liet ze de Sehnsucht iets teveel op de achtergrond.

Publicatie: zondag 26 juni 2016 @ 10:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen