ti guarda dal Grande Inquisitor

Marlis Petersen en Werner Güra in Schwarzenberg

Het duorecital met sopraan Marlis Petersen en tenor Werner Güra, met Christoph Berner aan de piano, had slechts één thema... Goethe-liederen van Schubert, waarin de liederen uit "Wilhelm Meisters Lehrjahre" centraal stonden.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Dit is voorlopig het dichtste wat ik tot nu toe bij een liedrecital van Marlis Petersen gekomen ben. We hebben haar wel al kunnen bewonderen tijdens de kwartetrecitals met liederen van Brahms, Schumann en Schubert in de Munt. Ze begon luchtig met het Schweizerlied (een variant van het "Hebban olla vogala"-thema) in haar beste Switscherdeutsch. Ze schakelde snel over naar het serieuzere werk. Met Wonne der Wehmut en Erster Verlust duikt ze in de pijn van de verlaten geliefde. De hogere noten zingt ze aanvankelijk nog in opera-modus, maar dat vlakt ze zeer snel uit en we krijgen een doorleefde liedvertolking met perfecte dictie en uitstekende tekstprojectie.

Werner Güra hebben we uiteraard al vaker gehoord. Zijn selectie Goethe-liederen stellen hem in staat om alle interpretatieve registers open te trekken, te beginnen met de ballade Der Sänger die hij als een volleerde verteller voordraagt. Hij komt volledig in zijn element met Der Goldschmiedsgesell, een strofisch lied waarmee hij elke strofe de charme opvoert... wat uitmondt in de Biedermeier-erotiek van Versunken. In het bekende Willkommen und Abschied zoekt hij de grenzen van het rubato op.

Eerder had Güra een ontroerende vertolking gegeven van de Gesänge des Harfners, al klonken zijn passagio-noten op dat moment nog wat rauw en monochroom. Met het duet Mignon und der Harfner werd de brug geslagen - over de pauze heen - naar de Mignon-Lieder, aangevuld met An Mignon. Ook hier kregen we dezelfde verscheurende interpretatie van Marlis Petersen.

Het recital werd afgesloten met een dialoogversie van Liebhaber in allen Gestalten, waarbij Petersen en Güra de strofen afwisselden. De hilarische "Ich wollt', ich wäre alt" van Güra met krakende en bevende stem blijft bij. Als eerste bisnummer voegden ze nog wat extra strofen toe... Güra met "Ich wollt', ich wär' ein Schwein" of Petersen met "Ich wollt', ich wär' ein Blitz" (inclusief een elektrisch knetterend slot) en zelfs Berner zong een stroofje (pianist worden was de betere carrièrekeuze). Als echt bisnummer volgde nog - onvermijdelijk - het duet Licht und Liebe.

Publicatie: woensdag 22 juni 2016 @ 13:25
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen