ti guarda dal Grande Inquisitor

Günther Groissböck in Schwarzenberg

Michael Volle had van zijn dokter verschillende weken rust voorgeschreven gekregen en moest dus zijn recital in Schwarzenberg annuleren. Gelukkig toverde Helmut Deutsch de bas Günther Groissböck uit zijn hoed...

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Grote bassen zijn sowieso zeldzaam, maar grote bassen die liederen zingen, zijn nog dunner gezaaid. Het is dan ook hoopgevend dat een bas van het kaliber van Günther Groissböck zich aan Schubert waagt. En dat "waagt" kan heel letterlijk genomen worden. Alhoewel hij zijn hand niet omdraait voor Wagnerrollen als Fafner, Hunding of Heinrich, zijn het vijf Schubertliederen die hem de das omdeden.

Hij begon meteen stevig. Prometheus en Grenzen der Menschheit zijn kanjers van liederen en misschien niet ideaal om een recital mee te beginnen. Maar hij zingt ze met zijn grote bas en veel expressie om de woede van Prometheus uit te drukken. Een moment van rust - nu ja - kwam met Ganymed en Wandrers Nachtlied. Kleine details gaven al echter aan dat hij Schubert misschien toch onderschat had... en het zwaarste moest dan nog komen.

De zogenaamde Antikenlieder van Mayrhofer worden vaak als wagneriaans omschreven. Uiteraard in de overdrachtelijke zin: toen Schubert deze liederen componeerde, bouwde de kleine Richard nog kastelen met duplo-blokjes. Het zijn ook liederen die Schubert expliciet voor bas geschreven heeft en waarvan Robert Holl al decennia de verdediger is. Maar er zijn weinig zangers die zoveel liedervaring hebben als Holl en die weten hoe je dit moet doseren. Groissböck heeft trouwens in Wenen bij Holl gestudeerd en zeker bij deze Mayrhofer-Lieder hoor je dat ook af en toe in zijn timbre en frasering.

De opeenvolging van Fahrt zum Hades, Der Sieg, Der entsühnte Orest, Memnon en Auflösung is voor elke zanger een uitdaging. Halverwege begin je echter te voelen dat Groissböck zich begint af te vragen of en hoe hij de pauze zou halen. Auflösung was duidelijk het lied teveel... een versnellend tempo, afwijkende intonatie, gespannen noten en een scheefgetrokken mond gaven aan dat het einde nabij was. Ik kan begrijpen dat hij niet veel ervaring heeft met het opbouwen van een liedrecital, maar een oude vos als Helmut Deutsch had hem toch moeten waarschuwen voor een dergelijk machtig programma en om bijvoorbeeld deze twee groepen te spreiden over een deel voor en na de pauze.

Het tweede deel ging beduidend beter met nog meer Mayrhofer, maar nu minder belastende waterliederen zoals Auf der Donau of het stormachtige Der Schiffer. Daarna volgde nog een groepje met vooral een mooi Schäfers Klagelied. Als enige bisnummer - hij moest 's anderendaags nog Ochs zingen in de Scala - zong hij Gruppe aus dem Tartarus... wat qua dimensies ook niet zou misstaan hebben in het deel voor de pauze.

Publicatie: dinsdag 21 juni 2016 @ 15:56
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen