ti guarda dal Grande Inquisitor

Luca Pisaroni en Daniel Behle in Schwarzenberg

De tweede Schubertiade dit jaar begon gisteren met twee concerten en repertoire dat niet zo vaak te horen is. In de namiddag hoorden we een liedrecital met Luca Pisaroni en 's avonds een concert met Daniel Behle.

Foto
foto's © Schubertiade Schwarzenberg

Luca Pisaroni zou vorig jaar reeds een recital geven, maar hij heeft dat toen afgezegd wegens "ziekte". Gisteren zou Anne Sofie von Otter zingen, maar zij blijkt ook ziek te zijn... en Pisaroni was beschikbaar om samen met zijn pianist Christian Koch alsnog zijn voorziene programma te brengen.

Pisaroni is een Italiaanse basbariton die vooral bekend is voor zijn Mozartrollen en dus lag het in de lijn der verwachtingen dat hij een aantal van Schuberts Italiaanse liederen zou zingen. Uiteindelijk beperkte hij zich tot de Drei italienische Gesänge für Baßstimme (D.902), die Schubert componeerde voor de bekende bas Luigi Lablache. Het zijn eigenlijk eerder aria's dan liederen, met de buffo-aria Il modo di prender moglie of de grote scene Il traditor deluso.

Pisaroni heeft een prachtige en grote stem, maar die hij wel terugschaalt tot de dimensies van de Angelika-Kauffmann-Saal. Als hij forte zingt, dan voel je wel nog een hoop reserve. In dit repertoire is hij ook heel expressief. Hij zingt met een heldere dictie en leeft zich volledig in. Deze drie "Gesänge" werden aangevuld met andere Italiaanse liederen van Schuberts tijdgenoten: Beethoven en Reichardt, maar ook Bellini (het bekende Malinconia, ninfa gentile) en Rossini.

Hij voelde zich waarschijnlijk ook genoodzaakt om Duitse Schubert-liederen te zingen. En alhoewel zijn uitspraak behoorlijk goed is én hij alles zonder partituur zingt, blijft zijn interpretatie oppervlakkig. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om meteen met de Heine-Lieder uit Schwanengesang te beginnen. Hij zal ongetwijfeld wel wat tips van zijn schoonvader gekregen hebben, maar het is een vertolking zonder inhoud... en iemand zou hem misschien ook eens moeten wijs maken dat het gebruik van veel portamenti bij Schubert getuigt van slechte smaak.

Hij eindigde met vier Goethe-liederen. Ik weet niet hoe goed hij Duits begrijpt, maar er waren toch vreemde ademplaatsen in bijvoorbeeld Wandrers Nachtlied die de prosodie verstoorden. Ook de voorwaartse stuwing in An Schwager Kronos was volledig afwezig, het klonk gewoon als willekeurige woorden op willekeurige noten. Het verschil met de bisnummers - twee canzone van Donaudy - op het vlak van expressie kon niet groter zijn. Misschien had hij toch wat meer in het Italiaans liedoeuvre van Schubert moeten grasduinen bij het opstellen van zijn programma...

Foto

Het gebeurt niet vaak dat er een orkest optreedt tijdens de Schubertiade, maar gisterenavond zat het volledige podium vol met de muzikanten van het L'Orfeo Barockorchester. Op het programma stonden aria's uit een aantal van Schuberts opera's gezongen door de tenor Daniel Behle, afgewisseld met ouvertures. Het orkest stond onder de leiding van Michi Gaigg.

Behles slanke Mozarttenor is ideaal voor verschillende Schubertrollen. Maar desalniettemin had hij wat opwarmingstijd nodig. Het was pas na de pauze dat hij op zijn best was voor bijvoorbeeld Alfonso's aria Schon, wenn es beginnt zu tagen uit Alfonso und Estrella met zuivere hoge kopstemnoten. Maar het meest geslaagd was Ein schlafend Kind uit Adrast, een aria die ook niet zou misstaan op een liedrecital.

Publicatie: maandag 20 juni 2016 @ 10:11
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen