ti guarda dal Grande Inquisitor

Christian Gerhaher in Straatsburg

De vorige keer dat ik Christian Gerhaher en Gerold Huber gehoord heb met Winterreise was tijdens de Schubertiade Schwarzenberg. Dat was een vrij catastrofaal recital met onder andere een black-out als zijn kleinste probleem. Ondertussen zijn we bijna vijftien jaar verder en is Gerhaher één van mijn favoriete lied-baritons geworden.

FotoDe vrees om zijn tekst te vergeten zit er blijkbaar nog altijd in. Hij heeft een pupiter met de tekst naast zich staan, waar hij af en toe een blik op werpt. Maar desalniettemin improviseert hij af en toe toch nog een nieuw woord. Interpretatief en vocaal staat Gerhaher op het hoogtepunt van zijn kunnen. Hij gaat in één moeite van piano naar forte zonder zijn stem geweld aan te doen of de klank of de zanglijn te verstoren. Hij zoekt geen nodeloze effecten op, de zeldzame keren dat hij een woord expressief inkleurt - bijvoorbeeld "Da glaubt' ich schon ein Greis zu sein" in Der greise Kopf - vallen dan ook op.

Zijn Winterreise begint met een verinnerlijkte Gute Nacht van een berustende Wanderer. Af en toe flakkert de woede op, zoals in Die Wetterfahne. Maar ik zou zijn vertolking in de eerst plaats als een dialoog-Winterreise willen omschrijven. Hij zoekt antwoorden en troost in de natuur... uiteraard bij Die Krähe, maar ook bij de sneeuw van Wasserflut, het riviertje van Auf dem Flusse of het vuurvliegje van Täuschung. Het zijn telkens tedere momenten, vergelijkbaar met de interactie van de molenaarsknecht met het beekje in Die schöne Müllerin. Zijn frustratie neemt agressief de bovenhand als hij zijn eigen hart ter verantwoording roept.

Spijtig genoeg, speelt Gerold Huber niet op hetzelfde interpretatieve niveau. Afgezien van een paar "originele" akkoorden in Frühlingstraum komt hij niet verder dan het stadium van een correcte, maar fantasieloze, liedbegeleider.

Publicatie: zondag 19 juni 2016 @ 7:22
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen