ti guarda dal Grande Inquisitor

Lear in Parijs

Ter gelegenheid van het Shakespeare-jaar brengt de Parijse Opéra een nieuwe productie van Lear in de Palais Garnier.

Foto
foto's © Elisa Haberer / OnP

Lear is uiteraard gebaseerd op "King Lear" en handelt over de relatie tussen Lear en zijn drie dochters. Hij wil zijn rijk onder hen verdelen in functie van hun liefde voor hem. Zijn jongste dochter Cordelia weigert en wordt onterfd. Eens zijn twee andere "liefhebbende" dochters de macht hebben, zetten ze hem aan de deur. Hij geraakt op de dool en wordt waanzinnig. Er is ook een nevenintrige rond Gloster (de 'Earl of Gloucester' bij Shakespeare) en zijn twee zonen Edgar en Edmund. Op het einde is bijna iedereen dood.

"King Lear" wordt als een van de grootste meesterwerken van Shakespeare beschouwd en het is dan ook niet onlogisch dat er ooit iemand een operaversie van zou maken. "Re Lear" is bijvoorbeeld de bekendste opera die Verdi nooit geschreven heeft. Het heeft uiteindelijk tot de jaren '70 geduurd voor Aribert Reimann de handschoen opnam, na lang aandringen van Dietrich Fischer-Dieskau. De opera ging in 1978 in München in première met FiDi in de titelrol en Julia Varady als Cordelia; Deutsche Grammophon heeft trouwens een CD-opname van deze voorstellingen uitgegeven.

De zangers in Parijs zijn echter van een iets lichter kaliber. Bo Skovhus slaagt er verrassend goed in om zijn stem onder controle te houden en expressieve recitatieven af te wisselen met de gesproken teksten en er valt zelfs legato te bespeuren. Hij lukt er wel niet in om te ontroeren, laat staan mededogen op te wekken voor Lear.

Foto

De drie dochters werden gerecruteerd uit het Wagnervak. Ricarda Merbeth zingt een dramatische Goneril, tekstverstaanbaarheid was een optie. Erika Sunnegardh is een hysterische Regan met schreeuwerige hoogte. Annette Dasch is degelijk, maar ze heeft problemen met de tessituur en moet er een paar schriele hoge noten uitpersen.

De meest bevredigende vertolking kwam echter van Lauri Vasar. Hij zingt Gloster met een mooie lyrische bariton en laat Reimanns idioom heel natuurlijk klinken. In de rol van Edgar wisselt Andrew Watts op effectieve wijze zijn ruime contratenor af met een "normale" stem. Andreas Conrad werd aangekondigd als ziek... en als Edmund zingt hij dan ook vastberaden zijn stem in de vernieling.

Lear is een inherent gewelddadige opera. Met een regisseur als Calixto Bieito ben je dan ook best op het ergste voorbereid. Maar net zoals bij zijn Antwerpse Lady Macbeth houdt hij het zeer bescheiden en wijkt hij niet af van het verhaal. Hij houdt zich vooral bezig met de familierelaties van de familie Lear enerzijds en die van Gloster anderzijds. De politieke kant is niet expliciet aanwezig.

Voor de paar korte koorinterventies zie je het koor enkel door de spleten van de houten achterwand. Dat eenvoudige decor van Rebecca Ringst bestaat uit verticale planken dat - parallel met de ondergang van Lear en zijn koninkrijk - instort tot alle planken op het einde van de voorstelling horizontaal liggen. Dit gecombineerd met een evocatieve belichting maakt dit ook op esthetisch vlak tot een geslaagde voorstelling.

Publicatie: maandag 13 juni 2016 @ 8:51
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen