ti guarda dal Grande Inquisitor

Tosca in Stuttgart

De "oude" Tosca-productie van Willy Decker (ze ging in 1998 in première) is nog altijd populair in Stuttgart. De 100ste (!) opvoering van deze productie was spijtig genoeg zeer middelmatig bezet.

Foto

Voor wie in de jaren '90 van vorige eeuw de verschillende Decker-producties gezien heeft in de Munt en de Vlaamse Opera (Billy Budd, Peter Grimes, Otello, ...), zal de typische Decker-handtekening ook herkennen in deze Tosca.

Er is het zwart-grijze eenheidsdecor van Wolfgang Gussmann. Er is het vrij lege podium, al zijn alle essentiële elementen wel aanwezig: madonna, waaier, dolk, een muurtje om af te springen, ... Ook de typische rode draad is aanwezig. In dit geval is dat het schilderij van Maria Magdalena. Het werd geconfisqueerd door Scarpia en hangt in het Palazzo Farnese als extra provocatie. In het laatste bedrijf ligt het verscheurd in de cel van Cavaradossi.

De drie hoofdrollen waren niet echt fantastisch bezet. Het best was nog de Cavaradossi van Dmytro Popov, alhoewel hij aangekondigd werd met een verkoudheid en eigenlijk niet zou mogen zingen. Gezien de omstandigheden, klonk hij helemaal niet slecht. Voor sommige frases nam hij wel een extra adem en soms klonk het wat ongepolijst. Maar hij heeft voldoende squillo in huis om een indrukwekkende "Vittoria" te zingen. En zelfs de intiemere momenten, zoals "O dolce mani", gingen hem nog goed af.

Adina Aaron hebben we tien jaar geleden eens als Aida gehoord in Luik. Toen was ze nog niet goed, nu is ze niet meer goed. Haar registers hangen niet meer aaneen, haar intonatie is soms twijfelachtig en haar benaderend Italiaans met slordige frasering helpt ook niet om een boeiende Tosca neer te zetten.

Michael Ebbecke was een aanvaardbare Scarpia die vooral in het tweede bedrijf redelijk kon overtuigen, maar niet voldoende gewicht heeft om het Te Deum van het eerste bedrijf te domineren.

Publicatie: donderdag 12 mei 2016 @ 9:22
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
0 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen