ti guarda dal Grande Inquisitor

Julian Prégardien in Hohenems

Voor het laatste liedrecital van deze Schubertiade was weer een interessante mix van bekende en onbekende Schubertliederen geprogrammeerd. Alleen spijtig dat Julian Prégardien onvoldoende voorbereid op het podium verscheen en een zwakke Christoph Schnackertz als pianist had meegebracht.

Foto
foto © Schubertiade

Tot nu toe had slechts één zanger een partituur gebruikt: Marcus Ullmann voor Adelwold und Emma, wat begrijpelijk is voor een half uur durende ballade. Julian Prégardien zat echter heel de avond tussen de notenbalken; zelfs voor de twee bisnummers (Der Geistertanz en Abschied) kon hij niet zonder. Enkel Versunken leek hij van buiten te kennen.

Voor het eerste deel van de avond was een partituur wel gerechtvaardigd. Het zou onzinnig zijn om Der Graf von Habsburg of Kaiser Maximilian auf der Martinswand volledig tekstueel in te studeren. Het zijn twee lange liederen van respectievelijk 12 en 26 strofen die Franz Schubert geschreven heeft voor het zangboek "Der kleine Sänger" van zijn broer Ferdinand om in zijn school te gebruiken als lesmateriaal. Schubert heeft slechts één strofe getoonzet met op het einde herhalingstekens ad infinitum.

Om het niet te saai te maken, had Prégardien het idee om wat afwisseling te brengen door sommige strofen voor te dragen zonder muziek, sommige als een melodrama te brengen tegen een achtergrond van de zacht kabbelende piano of - in het geval van Kaiser Maximilian - strofen te vervangen door prozatekst uit de gelijknamige sage. Het idee was goed, de uitvoering wat minder. Der Graf von Habsburg was bijvoorbeeld weinig samenhangend, alsof ze niet voldoende gerepeteerd hadden.

Er waren ook problemen met intonatie, alhoewel het eerder klonk alsof hij die noten op dat moment voor het eerst zag en twijfelde over de juist toon. Het is volgens mij die afhankelijkheid van de partituur waardoor zijn vertolkingen benedenmaats waren en we bijvoorbeeld een ongeïnspireerde Die Erwartung te horen kregen.

Het tweede deel van de avond was normaal opgebouwd, maar kende dezelfde problemen. Daar kwam nog eens bij dat hij de strofische liederen verlevendigde door hier en en daar versieringen aan te brengen. Dat is op zich niet slecht en is in overeenstemming met de 19de eeuwse uitvoeringspraktijk. Maar ook die versieringen worden best voorbereid, tenzij je een meester-improvisator bent. Als de versieringen klinken alsof je ze op het moment zelf bedenkt, gaat het fout zoals in het bekende Nähe des Geliebten waar hij zelfs nog een stap verder ging en hele stukken omcomponeerde.

Andere dieptepunten waren een onbeduidende Wehmut waar niets met de tekst gedaan werd, of een slordige uitvoering van Totengräber-Weise. En als hij tenslotte Am Tage Aller Seelen volledig zonder vibrato zingt, dan heb ik op het einde van het lied buikpijn... zeker als er ook totaal geen steun komt vanuit de piano.

Publicatie: woensdag 11 mei 2016 @ 8:56
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen