ti guarda dal Grande Inquisitor

Preludium tot de Nationale Feestdag in het PSK

Voor de vierde keer al geeft de Koningin Elisabethwedstrijd en het Nationaal Orkest van België een gratis concert op de vooravond van de Nationale Feestdag. De solisten zijn laureaten van de Elisabethwedstrijd.

Voor het eerste deel van het concert werd het triple concerto van Beethoven uitgevoerd met Ning Kam (2e prijs viool 2001) en Laura Mikkola (2e prijs piano 1995), aangevuld met de celliste Marie Hallynck. Maar ik was uiteraard meer geïnteresseerd in het deel na de pauze met de tweede en derde laureaat van dit jaar... respectievelijk Hélène Guilmette en Shadi Torbey.

Mozart stond eerst op het programma, met de Ouverture en de volledige eerste scène van Le nozze di Figaro. De zilveren stem van Guilmette is ideaal voor Susanna, maar de zwarte bas van Torbey is minder geschikt voor de rol van Figaro. En in de slotaria van die scène - "Se vuol' ballare" - legt hij meer de nadruk op Figaro's woede dan op de subtielere wraakgevoelens. Ilia's "Zeffiretti lusinghieri" werd spijtig genoeg te veel overstemd door Marcello Viotti's te luid spelend orkest.

Hélène Guilmette mocht ook nog twee keer in de huid van Julia kruipen. "Ah, je veux vivre" sprankelt van levensvreugde. En haar "Oh! Quante volte" wordt telkens beter. Elke noot, elke diminuendo, elke pauze heeft betekenis en is beladen met expressie en emotie.

Het concert werd afgesloten met de scène van Selim en Fiorilla "Bella Italia" uit Il Turco in Italia en als bisnummer - heel verrassend - het kattenduet.

Publicatie: woensdag 21 juli 2004 @ 12:04
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen