ti guarda dal Grande Inquisitor

Marcus Ullmann in Hohenems

Adelwold und Emma is met 608 maten en een uitvoeringstijd van ongeveer een half uur het langste Schubertlied. De tenor Marcus Ullmann had de twijfelachtige eer om deze ballade te zingen tijdens de eerste helft van zijn recital. Hij werd begeleid door Martin Stadtfeld.

Foto
foto © Schubertiade

De ballade, gebaseerd op de veertig strofen van ene Friedrich Anton Franz Bertrand, is een middeleeuws liefdesverhaal. De wees Adelwold wordt opgevoed in het gezin van een oude ridder. De ridder heeft een dochter Emma en uiteraard worden Adelwold en Emma verliefd op elkaar... tegen de zin van Emma's vader. Als hij Adelwold Emma ziet kussen, vervloekt hij hem. Adelwold trekt op kruistocht, Emma kwijnt weg. Als Adelwold terugkeert, stemt de vader toch in met het huwelijk om zijn dochter te redden.

Dietrich Fischer-Dieskau en Gerald Moore hebben Adelwold und Emma straal genegeerd in hun Schubertproject bij Deutsche Grammophon. De commentaren zijn meestal niet mals, maar voor Graham Johnson valt er toch veel te genieten in deze ballade en ze is dan ook opgenomen in zijn Hyperion-editie (en is ook beschikbaar in de naxos-editie). De tekst van Bertrand is niet altijd even transparant, maar hij biedt voldoende mogelijkheden voor een expressieve zanger. Er zijn weliswaar lange recitatiefachtige stukken, maar er zijn ook drie karakters die aan het woord komen - vergelijk het met Erlkönig - en ook lyrische en dramatische passages, onderbroken door interessante miniatuurtjes voor de piano.

Marcus Ullmann neemt zijn tijd om de ballade te zingen: met 36 minuten is hij beduidend trager dan de twee eerder vermelde opnames. Het is een onderhoudende uitvoering, waarbij hij voldoende varieert en de karakters tekent. Martin Stadtfeld is een exuberante pianist die voor extra textuur zorgt. Ullmann heeft wel technische problemen om op een betrouwbare manier in zijn hoog register te geraken en doet dat meestal met vrij veel kopstem.

Dat wordt iets problematischer in het eerste groepje met vroege Schubertliederen als hij de hoogste noten van Abendständchen. An Lina of Das Geheimnis kwakkelend zingt. Het flirtende Liebeständelei is daarentegen wel overtuigend charmant... net zoals het tweede groepje liederen met allemaal bekende liederen.

Hij lijkt wel een metamorfose te ondergaan voor de twee geniale Schulze-liederen Im Frühling en Lebensmut. Hij spint Nachtstück lang uit: hij zingt het traag, maar het voelt zo niet aan. En hij trekt die lijn door met Nacht und Träume: van begin tot einde met een mooi mezza voce. Met Die Taubenpost volgde nog één bisnummer.

Publicatie: vrijdag 6 mei 2016 @ 8:48
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen