ti guarda dal Grande Inquisitor

Idomeneo in Antwerpen

Sommigen herinneren zich misschien nog de "oude" productie van Idomeneo bij de Vlaamse Opera. De nieuwe productie van David Bösch slaagt er niet in om McVicar te doen vergeten, maar heeft toch een paar mooie beelden. Paul McCreesh dirigeerde een stevige uitvoering van de eerste versie van Idomeneo (gelukkig) zonder slotballet.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

David Bösch heeft twee jaar geleden zijn entree gemaakt met Strauss' Elektra. Met Idomeneo maakt hij een bruggetje naar die eerdere productie. Elektra/Elettra is in Idomeneo vooral verliefd op Idamante en is woedend als hij met Illia trouwt. Bösch laat haar echter een bijl vinden op het strand en tijdens haar grote woedearia komt Orestes aandraven met diezelfde bijl... het moet niet altijd een kettingzaag te zijn. Elettra werd gezongen door Serena Farnocchia, weliswaar met veel wilde uitbarstingen waarbij ze af en toe het orkest kwijt geraakte. "D'Oreste, d'Ajace" was wel indrukwekkend en met correcte vocale controle.

FotoBösch schuwt het bloed niet en ook in deze productie is het koor gedrenkt in bloed nadat het zeemonster de helft van Kreta uitgemoord heeft. Tijdens de ouverture werd met een tekenfilm in het kort het verhaal al verteld. Die tekenfilmpjes komen terug tijdens de rest van de opera: de ene keer zorgen ze voor wat sfeer, meestal zijn ze overbodig. De stranding van Idomeneo voor een opbollend zeil is daarentegen wel mooi. Ook het donkere derde bedrijf met zwartgeblakerde kruisen en mooie belichting kon me overtuigen. Ik was echter minder overtuigd van het slot wanneer Idomeneo dronken het podium opkomt om zijn kroon over te dragen aan Idamante.

Roberto Saccà was op papier een ideale Idomeneo, in de praktijk iets minder. Hij zingt Idomeneo met mooie, dramatische tenor. Het is wel niet allemaal even Mozartiaans afgeborsteld als ik zou willen, met vooral een nogal ruwe vertolking van "Fuor del mar".

Renata Pokupic was een zwakke en kleurloze Idamante. Bij haar eerste aria "Non ho colpa" kon je nog opwarmingsproblemen aanvaarden. Maar de rest van de avond krijgt ze haar stem nooit in de juiste plooi en klinkt alles even monotoon. Ik heb wel genoten van de lyrische Ilia van Ana Quintans. Ze opent de voorstelling met "Padre, germani, addio" en dan heb je meteen zowat het beste van de hele avond gehoord. Maar ook "Se il padre perdei" of "Zeffiretti lusinghieri" zijn de pareltjes van deze productie.

Publicatie: zondag 1 mei 2016 @ 10:07
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen