ti guarda dal Grande Inquisitor

Opera Vlaanderen 2016-2017

Het nieuwe seizoen van Opera Vlaanderen ziet er op papier redelijk goed en evenwichtig uit, al zijn er maar zes opera-producties, met een aantal regisseurs die we al eerder ontmoet hebben. Er worden ook twee producties hernomen.

Foto

De regisseur David Hermann is twee keer van de partij. In de eerste plaats met Verdi's Simon Boccanegra, een opera die ze zolang ik al naar de Vlaamse Opera ga hier nog niet gezien heb. De titelrol wordt gezongen door Nicola Alaimo en Kiril Manolov, Myrtò Papatanasiu zingt Amelia.

Van David Hermann wordt ook zijn post-apocalyptische versie van Die Zauberflöte hernomen. Net zoals vier jaar geleden zingen Ante Jerkunica en Josef Wagner de rollen van respectievelijk Sarastro en Papageno. De twee hoofdrollen zijn dubbel bezet met Kenneth Tarver en Adam Smith (Tamino), en Mirella Hagen en Lore Binon (Pamina).

Agrippina in de productie van Mariame Clément is een halve herneming. Ze werd een paar seizoenen geleden enkel in Gent vertoond en nu is eindelijk Antwerpen aan de beurt. Ann Hallenberg zingt weer Agrippina.

Na Parsifal komt Tatjana Gürbaca terug voor Der fliegende Holländer. Ik veronderstel dat het haar productie uit de Berlijnse Deutsche Oper is. Iain Paterson en Liene Kinca zingen de Holländer en Senta.

Met De zaak Makropoulos verschijnt ook nog eens een Janacek op het programma. Kornél Mundruczó, die eerder al Blauwbaards burcht gedaan heeft, zal regisseren. Measha Brueggergosman zingt de verschillende incarnaties van Emilia Marty.

Tenslotte wordt de Eerste Wereldoorlog herdacht met de creatie van Infinite now, een compositie van Chaya Czernowin op basis van een theaterwerk van Luk Perceval. Perceval zal ook de opera regisseren. De solisten zijn Karen Vourc'h, Kai Rüütel, Noa Frenkel, Terry Wey en Vincenzo Neri.

Publicatie: woensdag 13 april 2016 @ 22:26
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen