ti guarda dal Grande Inquisitor

Anna Caterina Antonacci in het Conservatorium

Het was de bedoeling dat de liedrecitals deze maand ook weer hun draad zouden oppikken in de Munt, maar voor het recital van Anna Caterina Antonacci en Donald Sulzen weken ze uit naar het Brussels Conservatorium.

FotoHet hoeft niemand te verwonderen dat Antonacci over alle kwaliteiten beschikt om een uitmuntende liedzangeres te zijn. Wie haar recent nog in La voix humaine gehoord heeft, weet dat ze zonder problemen een uur lang de aandacht kan vasthouden.

Haar programma bestond hoofdzakelijk uit het Franse repertoire met de grote liedcomponisten van Fauré, Debussy en Poulenc. Maar ze wist vakkundig alle platgetreden paden te ontwijken, er was zelfs geen geknakt grassprietje te bespeuren. Een en ander had ook te maken met het feit dat ze The Heath Quartet had meegebracht en dat leidt automatisch tot eerder obscuur repertoire. Het aantal keren dat ik bijvoorbeeld Respighi's Il tramonto of Chaussons Chanson perpétuelle al live gehoord heb, zijn op de vingers van één hand te tellen.

Het is met deze twee liederen dat ze respectievelijk het eerste en tweede deel van de avond afsloot. Il tramonto was voor mij een van de hoogtepunten van de avond. Het Italiaanse kunstlied hoeft zich niet te beperken tot Tosti-liederen, Rossiniaanse tongenbrekers of Napolitaanse niemendalletjes. Antonacci zongt Il tramonto met de nodige expressie, een fenomenale dictie en een mooi ingekleurde woorddetaillering.

Als je dan toch een strijkkwartet ter beschikking hebt, ligt het voor de hand om daar iets meer mee te doen... en dus speelden ze ook Ravels Strijkkwartet. Op zich was dit overbodig, maar het was een mooie aanvulling op de drie Debussy-liederen van Le promenoir des deux amants die daardoor wel enigszins in de verdrukking kwamen. Het vraagt niet veel verbeelding om bijvoorbeeld in het tweede lied, Crois mon conseil, chère Climène, de sfeer van de geliefden Pelléas en Mélisande te herkennen. In het spirituele slotlied Je tremble en voyant ton visage viel dan weer Antonacci's stembeheersing op. Elke noot zit perfect tot en met de diepere noten van het slot.

Na de pauze stonden nog twee kortere liedcycli op het programma. Met Mirages zijn we bij de rijpe Fauré. De miniatuurtjes van Poulencs La fraîcheur et le feu zijn ook niet meteen standaardrepertoire. Ze werden heel mooi vertolkt door Antonacci, maar er mocht nog iets meer contrast tussen de liederen zijn. Spijtig genoeg volgden er geen bisnummers...

Publicatie: dinsdag 5 april 2016 @ 16:57
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen