ti guarda dal Grande Inquisitor

Béatrice et Bénédict in het Muntpaleis

De productie van Béatrice et Bénédict had een feestelijke heropening van de Munt moeten worden. Maar de uitlopende renovatiewerken maakten dat de Munt beslist heeft om uit te wijken naar het Muntpaleis op de terreinen van Tour & Taxis.

Foto
foto © Bernd Ulhig

Het Muntpaleis is een grote tent, min of meer vergelijkbaar met wat de Waalse Opéra als tijdelijk onderkomen gebruikte tijdens hun renovatieproject. Het Muntpaleis heeft onvermijdelijk dezelfde nadelen met een luidruchtige ventilatie en politiesirenes, helikopters en regen die akoestisch door het tentzeil breken. De akoestiek zelf is vrij hard met - toch op de plaats waar ik zat - soms vreemde echo's. De gerecupereerde zetels uit de Munt zorgen wel voor zitcomfort met extra beenruimte.

Berlioz' Béatrice et Bénédict is gebaseerd op het blijspel "Much ado about nothing" en daarmee vervult de Munt haar bijdrage aan het Shakespeare-jaar. Maar wie denkt dat een "blijspel" zich automatisch vertaalt in een komedie heeft buiten regisseur Richard Brunel gerekend. Een opera die minder bekend is én daarenboven vol dialogen zit, geeft een regisseur blijkbaar een vrijbrief om zijn goesting te doen met het werk.

De geënsceneerde ouverture is al een veeg teken. De opera begint normaal gesproken met de triomfantelijke terugkeer van de soldaten. Hier zijn we echter in het oorlogsgebied zelf in een grijs, kapot gebombardeerd gebouw met een fotowand van gesneuvelden. Het zet meteen een domper op de feestvreugde. Daar valt eventueel nog mee te leven, evenals de herschikking van een aantal aria's... maar de grootste ingreep is de rol van de kapelmeester Samarone. Hij is namelijk ook verliefd op Héro en verstoort haar huwelijk met Claudio door haar valselijk te beschuldigen van ontrouw. Héro en Claudio trouwen dus niet en de opera eindigt in mineur.

Nu, ik heb al veel meegemaakt, maar een regisseur die erin slaagt om een luchtige komedie om te buigen tot een tragedie slaat werkelijk alles. Het resultaat is een onsamenhangende voorstelling waarin alle logica ontbreekt. En dat is des spijtiger omdat de Munt een mooie bezetting heeft samengebracht... een volledig Franstalige, wat de tekstverstaanbaarheid van zowel aria's als dialogen ten goede komt.

De bezetting werd aangevoerd door de fantastische Stéphanie d'Oustrac als Béatrice. Ze zingt een doorleefde "Il m'en souvient" met een breed palet aan emoties. Sébastien Droy heeft een mooie homogene tenor en zingt een goede Bénédict al hebben de hoge noten van zijn bekende aria "Ah, je vais l'aimer" wat weinig glans. Anne-Catherine Gillet is een sprankelende Héro met een goede "Je vais le voir".

Publicatie: donderdag 31 maart 2016 @ 6:55
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen