ti guarda dal Grande Inquisitor

Il trittico in Duisburg

De enscenering van Puccini's Il trittico door Dietrich W. Hilsdorf is ondertussen al meer dan tien jaar oud. Maar de herneming in Duisburg blijft mooi om zien... al hebben ze de gebruikelijke volgorde omgedraaid en beginnen ze met Gianni Schicchi om met Il tabarro te eindigen.

Foto
foto's © Hans Jörg Michel

Ik weet niet of we achter die omwisseling veel briljante dramaturgie moeten zoeken. Maar daardoor krijgen we een chronologisch verhaal van de 13de eeuwse komedie via het 17de eeuwse kloosterverhaal tot de passionele moord in de 20ste eeuw. Persoonlijk vind ik het origineel beter werken... al is het maar omwille van de gesproken epiloog van Gianni Schicchi die naar de volledige triptiek kan verwijzen.

Hilsdorf zoekt geen rode draad in de drie eenakters, tenzij in de keuze van het decor dat gelijkaardig is in de drie gevallen. Twee muren met links een deur en rechts een venster vormen in het eerste geval een kamer in het huis van Buoso Donati. Een iets kleinere deur en venstertje geeft de beslotenheid weer van het klooster. En Il tabarro speelt zich af in het ruim van Michele's schip, wat het slot met de moord op Luigi wel problematisch maakt.

Het is een vrij klassieke productie. Enkel in Suor Angelica wordt een duister complot gesuggereerd door de abdis die eindigt met een meisje dat uit Angelica's bed kruipt en haar een doodgeboren kind toont.

Foto

Deze mooie productie wordt gecomplementeerd met een even overtuigende bezetting. Het ensemble-zingen in Gianni Schicchi verloopt wel soms wat chaotisch. Maar Bruno Balmelli is een bijna-ideale Schicchi al rammelt zijn intonatie soms wat. Anke Krabbe, die eerder dit seizoen indruk maakte als Antonia, is een charmante Lauretta en Ovidiu Purcel zingt Rinuccio met een stralende, metallieke tenor.

De emotionele roetsjbaan komt in Suor Angelica. De stem van Sylvia Hamvasi is gegroeid tot een stijlvolle Puccini-sopraan. Vanaf "I desideri sono i fior dei vivi" zit haar stem goed en elke interventie gaf me weer kippenvel. Bij "Senza mamma" kwam daarenboven de tranen en de krop in de keel. Helena Zubanovich zong een overweldigende Zia Principessa. Ze heeft een dramatische mezzo zoals je ze maar zelden hoort: groot, toch helder en met een goed gebruik van haar borststem zonder in rauwheid te vervallen.

Dat Mikhail Agafonov niet de meest subtiele zanger is, weten we van zijn optredens in de Vlaamse Opera. Maar een verismo-rol als Luigi kan wel wat bruut geweld verdragen. Morenike Fadayomi zingt een doorleefde Giorgetta en Anooshah Golesorkhi heeft de grote robuuste bas-bariton om een ideale Michele te zingen. Tenslotte moet Sarah Ferede vermeld worden als een Frugola met pit en superieure stem.

Puccini-fans in het algemeen en Trittico-fans in het bijzonder kan ik deze productie van harte aanbevelen...

Publicatie: maandag 21 maart 2016 @ 17:27
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen