ti guarda dal Grande Inquisitor

Ein deutsches Requiem in de Hallen van Schaarbeek

Passies ensceneren is niet meer zo uitzonderlijk: vorige week konden we nog de Johannes-Passion meemaken bij het Klara-festival. Maar een Requiem is een heel andere zaak. Ik heb wel ooit in Berlijn een geënsceneerd Verdi-Requiem gezien, dat niet echt geslaagd was, maar de productie van Jochen Sandig van Brahms' Ein deutsches Requiem maakt dat je na de voorstelling vrolijk de zaal verlaat.

Foto
foto © Matthias Heyde

Bij het betreden van de Hallen van Schaarbeek is de zaal volledig leeg, geen stoelen, geen podium, niets... behalve een piano. Het publiek verspreidt zich over de zaal, het licht wordt gedoofd en het Rundfunkchor Berlin begint "Selig sind, die da Leid tragen" te zingen terwijl ze zelf door het publiek wandelen. Voor "Denn alles Fleisch, es ist wie Gras" komen ze samen en banen ze zich diagonaal een weg door het publiek terwijl ze een "lijk" dragen. Ze beginnen kussens uit te delen en het publiek gaat spontaan op de grond zitten. Enkel de bariton blijft rechtstaan, gevangen in een spot voor "Herr, lehre doch mich".

"Wie lieblich sind deine Wohnungen" is het frivolere middendeel met een koor dat op twee plaatsen heen en weer zwaait op schommels. Ook de sopraan zingt haar aria "Ihr habt nun Traurigkeit" op een schommel. Het enige wat expliciet uitgebeeld wordt, is "Denn wir haben hie keine bleibende Statt, sondern die Zukünftige suchen wir." als het koor zoekend rondrent, wat een beetje knullig overkomt... tot ze zich concentreren op de bariton die op het balkon staat en als een profeet "Siehe, ich sage euch ein Geheimnis" zingt.

Voor het slotkoor "Selig sind die Toten" wordt het publiek weer uitgenodigd om te gaan zitten. Het koor staat opgesteld langs de wanden, het licht gaat héél traag uit tot ook de muziek stopt... stilte... 10 seconden... en applaus.

Als productie was dit zeer geslaagd, maar akoestisch is het een ramp. De ene keer staan er een paar sopranen in je rechteroor te zingen, een andere keer wandelt een brommende bas voorbij. Ook de solisten zijn zelden ideaal geplaatst. Konrad Jarnot had problemen met zijn eerste aria, zijn tweede aria werkte een stuk beter omdat hij op één vast punt stond. Zoals bekend is Sylvia Schwartz een van mijn favoriete Lied-sopranen, maar in deze productie was ze ook nooit goed hoorbaar... behalve op het moment dat ze min of meer in mijn helft van de zaal stond. Het was een interessant experiment, maar geef mij toch maar een normale uitvoering.

Publicatie: vrijdag 18 maart 2016 @ 22:31
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen