ti guarda dal Grande Inquisitor

La scala di seta in Luik

De "farsa comica" La scala di seta van de twintigjarige Rossini wordt zelden opgevoerd, al is de ouverture wel enigszins bekend. Maar dat weerhoudt de Luikse Opéra niet om ons dit kleinood te leren kennen, waarin een aantal karaktertrekken van zijn latere komische opera's te herkennen zijn.

Foto
foto © Lorraine Wauters

Het verhaal gaat over Giulia, die in het geheim getrouwd is met Dorvil, die haar langs een zijden ladder 's nachts komt opzoeken. Haar voogd Dormont wil haar echter uithuwelijken aan ene Blansac. De dienaar Germano zorgt voor de nodige verwarring, maar uiteindelijk komt alles uit en trouwt Blansac met Lucilla, het nichtje van Giulia. Het is een relatief kort werk (het duurt iets meer dan anderhalf uur) zonder koor.

Damiano Michieletto, die in het begin van het seizoen ons een strand-Elisir gegeven heeft, heeft ook nu een leuke productie bedacht waarbij hij erin slaagt om niet in de val van irritante slapstick te trappen... al lijkt Germano soms wat teveel op Cato uit de Pink Panther-films. Het decor lijkt dan weer geïnspireerd op "Dogville" van Lars von Trier met enkel een plattegrond van Giulia's huis zonder muren en enkel één raam langswaar de escapades met de zijden ladder gebeuren.

De twee geliefden, Giulia en Dorvil, werden bezet door een zeer jong duo. Maria Mudryak is zelfs zo jong dat ze haar geboortdatum nog op haar website publiceert. Ioan Hotea is een paar jaar ouder, maar nog altijd maar 26. Beiden hebben een paar prestigieuze wedstrijden gewonnen: Mudryak in 2014 het AsLiCo-concours en Hotea vorig jaar Domingo's Operalia.

Mudryak heeft een goed projecterende stem met een metaalachtig timbre. Haar laagte is nog wat aan de zwakke kant en aan haar kleurenpalet kan nog gewerkt worden. Voor de grote rollen - op haar website staat bv. dat ze Violetta in haar repertoire heeft - lijkt ze me nog niet echt geschikt, maar voor een sprankelende rol als Giulia is ze perfect... al hoor ik af en toe een verontrustend vibrato.

Hotea heeft daarentegen een stralende en flexibele tenor met een mooie klank en is zeker een zanger om in de gaten te houden. De rest van de bezetting scoort iets minder. Filippo Fontana is een vocaal zwabberende Germano. Laurent Kubla en Julie Bailly vormen een degelijk duo als Blansac en Lucilla.

Publicatie: woensdag 16 maart 2016 @ 18:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen