ti guarda dal Grande Inquisitor

De Munt 2016-2017

In december keert de Munt (hopelijk) terug naar het eigen gebouw. Tot zolang spelen ze in het Muntpaleis. Het valt op dat er veel nieuwe regisseurs passeren.

FotoDe productie waarmee de Munt heropent, is De gouden haan van Rimsky-Korsakov in een productie van Laurent Pelly en met de nieuwe chef-dirigent Alain Altinoglu. Pavlo Hunka en Alexey Tikhomirov wisselen af als tsaar Dodon.

Maar het seizoen opent dus nog in het Muntpaleis met Macbeth. De productie van Warlikowski wordt vervangen door een nieuwe van Olivier Fredj. Paolo Carignani dirigeert. De Macbeths worden gezongen door Scott Hendricks en Béatrice Uria-Monzon. De tweede productie is Strauss' laatste opera Capriccio in een regie van David Marton. Sally Matthews en Dietrich Henschel zijn de Gravin en de Graaf.

Terug in de Munt regisseert Olivier Py Lohengrin met een dubbele bezetting: Eric Cutler en Josef Kaiser als Lohengrin, en Annette Dasch en Amanda Echalaz als Elsa. Met Lucio Silla rondt de Munt de reeks van Mozarts opere serie af. Tobias Kratzer regisseert, Jeremy Ovenden zingt de titelrol. Het is al van 1980 geleden dat Madama Butterfly gespeeld werd. Voor de gelegenheid wordt Kazushi Ono nog eens teruggehaald. Ook hier is er een dubbele bezetting met Alexia Voulgaridou en Monica Zanettin (Butterfly), en Andrea Carè en Leonardo Caimi (Pinkerton).

Hertog Blauwbaards Burcht van Bartok wordt gekoppeld aan het koorwerk Lux Aeterna van Ligeti in een regie van Gisèle Vienne. Gabor Bretz zingt Blauwbaard, Nora Gubisch en Christianne Stotijn alterneren als Judit. Twee hedendaagse werken zullen opgevoerd worden in het Théâtre National. Daral Shaga van Kris Defoort werd gecreëerd in 2014 in Limoges. Fabrice Murgia regisseert. Tevens wordt Matsukaze hernomen in de productie van Sasha Waltz met Barbara Hannigan in de titelrol.

Tenslotte wordt het verhaal van Odysseus twee keer concertant behandeld in het PSK. Niemand minder dan Michel Plasson dirigeert Pénélope van Gabriel Fauré, met een bezetting die aangevoerd wordt door Anna Caterina Antonacci als Pénélope en Yann Beuron als Ulysse. René Jacobs dirigeert Il ritorno d'Ulisse in patria met Stéphane Degout en Katarina Bradic als Ulisse en Penelope.

Publicatie: zondag 13 maart 2016 @ 14:16
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen