ti guarda dal Grande Inquisitor

Johannes-Passion in het Kaaitheater

Muziektheater Transparant voert, in het kader van het Klara-festival, een geŽnsceneerde versie op van Bachs Johannes-Passion. Andreas Spering dirigeert B'Rock en het Poolse NFW Choir.

Foto
foto © Koen Broos

In tegenstelling tot de regie van bijvoorbeeld Philipp Harnoncourt in Wuppertal vorig jaar, is deze regie van Pierre Audi eerder abstract te noemen. Het orkest zit centraal op het podium, op de achterwand worden videobeelden geprojecteerd. Het zestienkoppige koor en de zes solisten bewegen op blote voeten rond het orkest.

De vereenzelving tussen de verschillende rollen en de "neutrale" ariazangers wordt consequent doorgetrokken. Dus als de bas bijvoorbeeld "Betrachte, meine Seele" zingt, dan komen die woorden uit de mond van Pilatus. En het is ook Petrus die "Erwšge, wie sein blutgefšrbter RŁcken" zingt. Audi maakt op het einde van de voorstelling ook duidelijk dat het nu Petrus is die de fakkel moet overnemen.

De Johannes-Passion werd voorafgegaan en afgesloten met "And Thou Must Suffer" (naar de slotzin "Und du musst leiden" van het eerste koraal) van Annelies Van Parys. Om de avond hiermee te beginnen valt nog te verdedigen. En ik kan begrijpen dat ze omwille van symmetrieredenen er ook mee willen eindigen, maar na het slotkoraal kan eigenlijk geen enkele andere muziek volgen. Nog problematischer is het toevoegen van "L'Apokalypse Arabe I" van Samir Odeh-Tamimi tussen de twee delen van de Passie. Het is irritante muziek waarbij uitdrukkingen als een 'tang op een varken' spontaan bij me opkomen. Ze vonden het ook niet nodig om de tekst weer te geven, waardoor het helemaal een futiele toevoeging is.

Ze hebben wel een behoorlijk goede bezetting met Jakob Pilgram als een fantastische Evangelist. Dominik KŲninger is soms wat week als Christus, TomŠs KrŠl is daarentegen een uitstekende Pilatus. Magnus Staveland werpt zich zowel vocaal als dramatisch volledig op de rol van Petrus. Grace Davidson heeft een mooi timbre maar is lichtjes misvormd door haar barokachtergrond. Benno Schachtner zong de altpartij met een stevige contratenor.

Publicatie: zaterdag 12 maart 2016 @ 9:49
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen