ti guarda dal Grande Inquisitor

Diana Damrau in Parijs

Het is zover ! De boventitels hebben hun intrede gedaan in het liedrecital. Ik weet niet of de Parijse opera dit al langer doet, maar ze verschenen vandaag wel tijdens het liedrecital van Diana Damrau en Helmut Deutsch in de Palais Garnier. Het voordeel is dat daardoor het collectief geritsel verdwijnt... nu nog iets vinden tegen het gehoest.

FotoNet zoals vorig jaar op de Schubertiade had Diana Damrau een pupiter voor zich staan met de partituur. Deze keer diende die enkel als vangnet en maakte ze wel contact met het publiek... zelfs iets teveel naar mijn smaak.

Vooral in het groepje lente- en liefdesliederen van Schubert ging ze over de schreef met allerlei geacteer van handen voor de mond slaan, schattig kijken of net niet in huilen uitbarsten. Ook in haar vertolking ging ze zich te buiten aan vocale overacting met gekke rallentando's, subito-piano's die na verloop van tijd gemanieerd overkomen of zuchtende noten.

Van Liszt had ze de drie Petrarca-Sonette uitgekozen. Nu, a priori kunnen de meeste liederen gender-neutraal zijn. Maar deze liefdesverklaring van Petrarca aan Laura zijn toch wel mannenliederen. Dat neemt niet weg dat ik me ze wel kan voorstellen met bepaalde mezzo's of eerder dramatische sopranen. Maar de stem van Diana Damrau is echt wel te licht om zelfs maar te beginnen overtuigen.

Na de pauze werd het gelukkig beduidend beter, in de eerste plaats met vier liederen van Richard Strauss. Met Einerlei en Winterweihe riep ze de reflectieve sfeer op van een Feldmarschallin. In het Wiegenlied experimenteerde ze met een dozijn schakeringen aan piano's. En voor Cäcilie wist ze de expansieve stijl te treffen. Met een collectie bekende en minder bekende Rachmaninov-melodieën eindigde het officieel deel. Een uitzinnig Parijs publiek kreeg nog vier bisnummers.

Publicatie: dinsdag 8 maart 2016 @ 23:18
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen