ti guarda dal Grande Inquisitor

Sarah Wegener in AMUZ

AMUZ organiseerde de afgelopen dagen een mini-festival met muziek uit het Wenen tijdens de vorige eeuwwisseling. Het werd afgesloten met een fantastisch liedrecital door de sopraan Sarah Wegener en de pianist Michael Gees.

FotoOp het eerste zicht zag het programma er wat rommelig uit met meer dan twintig liederen van pakweg tien componisten, allemaal door elkaar. Maar naarmate de voorstelling vorderde, tekende zich wel een logica af met samenhorende groepjes. Het recital werd zonder echte pauze opgevoerd. Halverwege verliet Sarah Wegener wel even het podium, maar dat moment werd vakkundig opgeluisterd door Michael Gees met een improvisatie op het laatste lied dat ze uitgevoerd hadden... Humperdincks Die Schwalbe. Het was de komische noot in een nest vogelliederen dat begonnen was met een speelse vertolking van Bergs Die Nachtigall, Die Lerche van Humperdinck en de merel in Waldeinsamkeit van Reger.

Het recital was ook met een lichte noot begonnen. Met veel Weense Schmaltz zong ze Im Prater blüh'n wieder die Bäume, om meteen over te schakelen naar de melancholie van Lied vom Glück van Korngold en tenslotte met Nacht de eerste keer in Bergs Sieben frühe Lieder te duiken (de zeven liederen kwamen, verspreid over het recital, aan bod), meteen gevolgd door Traumgekrönt, bekroond met een fenomenale messa di voce op het laatste woord "Nacht".

Dit was de eerste keer dat ik Sarah Wegener hoorde en ben zeer onder de indruk van haar liedcapaciteiten. Ze heeft een ruime stem die mooi homogeen is over haar bereik, ze zingt met perfecte dictie en is uitermate expressief op het vlak van tekstduiding en gelaatsuitdrukkingen. Dat werd onder andere duidelijk toen ze vier keer keer na elkaar Waldseligkeit zong, het Dehmel-gedicht getoonzet door onder andere Alma Mahler, Max Reger, Richard Strauss en Joseph Marx. De vier liederen hebben allemaal een gelijkaardige sfeer, maar toch bracht Wegener fijne nuances aan om toch enigszins te differentiëren in expressie.

Hugo Wolf is een componist die niet mocht ontbreken en hij was van de partij met een paar liederen uit zijn Italienisches Liederbuch. De drie liederen Nein, junger Herr, Wer rief dich denn en Du denkst mit einem Fädchen werden volledig uitgeacteerd met een perfect gevoel voor timing. In het laatste lied interpoleerde ze zelfs wat coloraturen op de laatste "verliebt". Na een stralende vertolking van een streepje operette - Lehars Meine Lippen, sie küssen so heiss - was het tijd voor een meditatieve slotgroep met Strauss' Die Nacht en Allerseelen als aangrijpende hoogtepunten.

Er kwam nog één bisnummer... Lied aus Wien uit "Das Dreimäderlhaus", met in de pianopartij verwijzingen naar Schuberts Lachen und Weinen.

De componist die in dit recital verrassend ontbrak was Gustav Mahler. Maar zijn Kindertotenlieder stonden op het programma van het concert van het Muntorkest onder leiding van Michael Boder. Stéphane Degout zong de vijf liederen... en dat was het... vrij mager voor een concert in de reeks "liedrecitals". Maar gezien Degouts totaal gebrek aan affiniteit met het liedgenre was dat meer dan genoeg. Zijn ogen verlaten geen moment de partituur, hij maakt geen onderscheid tussen de liederen en ik wil desnoods nog geloven dat hij begrijpt wat hij zingt, maar daar was niets van te merken. Het contrast met Sarah Wegener kon niet groter zijn...

Publicatie: maandag 7 maart 2016 @ 9:01
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen