ti guarda dal Grande Inquisitor

Maart 2016

In maart wordt Brussel overspoeld door het Klara-festival. Het thema is dit jaar "Erbarme dich" met het Passieverhaal als rode draad.

FotoHet festival begint op 10, 11 en 12 maart in het Kaaitheater met een door Pierre Audi geregisseerde Johannes-Passion. Andreas Spering dirigeert B'Rock, Jakop Pilgram is de Evangelist en Dominik Köninger is Christus. Het festival eindigt met de Matthäus-Passion op 23 maart in het PSK. Het is een galaconcert met de English Baroque Soloists onder leiding van John Eliot Gardiner en met Mark Padmore en Stephan Loges als Evangelist en Christus. Tussendoor wordt ook nog de Water Passion after St. Matthew van Tan Dun opgevoerd. De componist zelf dirigeert de Brussels Philharmonic Soloists op 19 maart in het PSK. De solisten zijn Maria Chiara Chizzoni en Stephen Bryant.

Naast het lijden van Christus is het verdriet van Maria de tweede rode draad, wat uitgedrukt wordt door het Stabat Mater. Op 11 maart dirigeert Vladimir Jurowski het London Philharmonic Orchestra in het PSK in de versie van Szymanowski met een Poolse bezetting: Elzbieta Szmytka, Agnieszka Rehlis en Andrzej Dobber. Voor het Stabat Mater van Schubert wordt een uitstapje gemaakt naar deSingel. Op 21 maart leidt Jérémie Rhorer Le cercle de l'Harmonie en de solisten Marita Solberg, Ben Johnson en Mischa Schelomianski. Het bekendste Stabat Mater in de reeks is dat van Pergolesi. René Jacobs dirigeert de Akademie für alte Musik Berlin op 12 maart in het PSK met als solisten Sunhae Im, Christophe Dumaux, Julian Prégardien en Johannes Weisser. Jacobs combineert dit met Pergolesi's Septem verba a Christo, wat een mooi bruggetje vormt met het concert op 14 maart in het PSK. Dan dirigeert Philippe Herreweghe Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, met Sarah Wegener, Maria Henriette Reinhold, Robin Tritschler en David Soar. Dit concert wordt 's anderendaags herhaald in de Bijloke
[details].

Nog meer Bach krijgen we met Actus tragicus en vier Bach-cantates op 15 maart in de Kapellekerk. De pianoversie van Brahms' Ein deutsches Requiem wordt op 18 en 19 maart opgevoerd in de Hallen van Schaarbeek in een regie van Jochen Sandig en een choreografie van Sasha Waltz, met Sylvia Schwartz en Konrad Jarnot als solisten. Tenslotte gaat het festival op 19 maart ook nog naar het Concertgebouw voor Il primo omicidio overo Caino van Scarlatti, met Rinaldo Alessandrini als dirigent, Sonia Prina en Monica Piccinini zingen respectievelijk Kaïn en Abel. Meer details op de website van het Klara-festival.

Ook in de reguliere concertprogrammatie duiken nog passieconcerten op. Op 18 maart dirigeert Jos van Veldhoven de Matthäus-Passion in deSingel met Benjamin Hulett (Evangelist) en Stephan MacLeod (Christus) [details]. Het oratoriumkoor deCHORALE onder leiding van Paul Dinneweth geeft ook drie uitvoeringen van de Matthäus-Passion: op 20 maart in het Concertgebouw en op 22 en 24 maart in deSingel [details].

Maar er is natuurlijk ook opera. In maart zou de Munt terugkeren naar de Munt, maar zoals bekend zit er wat vertraging op de renovatie. Berlioz' Béatrice et Bénédict gaat op 24 maart dan ook in première in het "Muntpaleis" op Tour & Taxis. Jérémie Rhorer dirigeert en Richard Brunel regisseert. Er is een dubbele bezetting voorzien voor Béatrice (Stéphanie d'Oustrac en Michèle Losier), Bénédict (Julien Dran en Sébastien Droy) en Héro (Anne-Catherine Gillet en Sophie Karthäuser). Lionel Lhote zingt Samarone. [details]

Opera Vlaanderen brengt vanaf 25 maart Der König Kandaules van Zemlinsky in een regie van Andrij Zholdak. Dmitri Jurowski is de dirigent. De hoofdrollen worden vertolkt door Dmitry Golovnin (König Kandaules), Elisabet Strid (Nyssia) en Gidon Saks (Gyges). [details]

En in Luik gaan ze met La scala di seta weer de Rossini-toer op. De première is op 11 maart. De regie is van Damiano Michieletto. In de bezetting zien we een aantal nieuwe namen, zoals Maria Mudryak als Giulia of Ioan Hotea als Dorvil. [details]

Er zijn twee cinema-voorstellingen. De Met brengt op 5 maart de nieuwe Manon Lescaut-productie van Richard Eyre met Kristine Opolais en Roberto Alagna [details]. In Utopolis is Boris Godunov vanuit Covent Garden te zien op 21 maart met Bryn Terfel in de titelrol en Pappano in de orkestbak [details].

Op 11 maart organiseert Opera Vlaanderen in Antwerpen een gala (inclusief navenante prijzen) met Joyce DiDonato. Ze zal barokaria's zingen, begeleid door Il Pomo d'Oro onder leiding van Maxim Emelyanychev. [details]

Deze maand staan er weer een paar liedrecitals op het programma. Stéphane Degout zingt op 6 maart de "Kindertotenlieder" in het PSK, begeleid door het Muntorkest [details]. Christiane Karg en Roger Vignoles komen op 2 maart naar deSingel met Strauss-liederen [details]. En James Gilchrist, Anna Tilbrook en het DoelenKwartet grasduinen op 9 maart in het Engelse liedoeuvre, ook deSingel [details].

Publicatie: dinsdag 23 februari 2016 @ 18:22
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen