ti guarda dal Grande Inquisitor

Jérusalem in Bonn

In de 19de eeuw was Parijs zowat het land van melk en honing voor iedere operacomponist. Toen Verdi in 1845 de vraag kreeg om een opera te schrijven voor de Parijse Opéra, ging hij daar uiteraard op in. Maar in plaats van een nieuw werk te componeren, greep hij terug naar I Lombardi en gaf het een grondige revisie tot de nieuwe opera Jérusalem. De nieuwe productie in Bonn geeft meteen een sterk pleidooi voor deze opera.

Foto
foto © Thilo Beu

In tegenstelling tot een aantal andere vroege Verdi's - ik denk bijvoorbeeld aan Nabucco, Macbeth, Attila of I due Foscari - behoort deze opera echt tot de rariteiten. In Bonn zou het zelfs een creatie voor Duitsland zijn. Persoonlijk heb ik deze opera nog nooit gezien, met uitzondering van een catastrofaal misbezette Jérusalem in het Amsterdams Concertgebouw.

De opera speelt zich af tegen de achtergrond van de kruistochten. Gaston en Hélène vormen het liefdeskoppel dat gedwarsboomd wordt door Roger, de nonkel van Hélène, die ook een oogje op haar heeft. Hij wil Gaston laten vermoorden, maar door een verwisseling van mantels wordt zijn broer (Hélènes vader dus) gedood. De moord wordt in de schoenen van Gaston geschoven en hij wordt verbannen uit Frankrijk. Hij trekt naar Palestina en komt er in de gevangenis van de emir van Ramala terecht. Roger wordt gekweld door gewetenswroeging en trekt als kluizenaar naar Palestina. Hélène gaat op zoek naar Gaston en vindt hem ook. Ze worden gered (de vader blijkt toch niet helemaal dood te zijn) en de stervende Roger bekent zijn moordplannen.

Er zitten wel een paar onlogische plotwendingen in deze opera, maar voor de rest heeft hij alles wat je van een vroege Verdi verwacht: prachtige koren, meeslepende en vurige aria's met cabaletta's, mooie duetten en ensembles. Bonn heeft ook een overtuigende bezetting verzameld.

Sébastien Guèze zingt een lyrische Gaston. Hij moet wel een paar hoge noten forceren: de ene keer gaat het goed, een andere keer net niet. Anna Princeva is een uitstekende Hélène met een homogene stem die vlotjes door de coloraturen dartelt. Spijtig genoeg heeft ze geen triller en als ze opwaartse loopjes zingt, dan komt ze soms net te kort. Het hoogtepunt van de avond was hun duet in het tweede bedrijf als ze elkaar terugvinden en hun vreugde spectaculair mezza voce uitzingen. De rol van Roger is voor een grote bas. Alhoewel ik Franz Hawlata niet meteen associeer met het Franse of het Verdi-repertoire doet hij het onverwacht goed, vooral als kluizenaar. Voor de ridderlijke heroïek van het eerste bedrijf mist hij wat slagkracht.

Francisco Negrin was verantwoordelijk voor een goed leesbare regie. De productie heeft middeleeuwse trekjes in de kostuums. Het decor van Paco Azorín is één lange tunnel waar iedereen op weg is naar zijn ideale wereld, die verzinnebeeld wordt door de stad Jeruzalem...

Publicatie: maandag 15 februari 2016 @ 18:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen