ti guarda dal Grande Inquisitor

Cosi fan tutte in deSingel

Iets meer dan twee jaar na Don Giovanni, waagt "The Ministry of Operatic Affairs" zich aan een tweede Mozart-opera. Gisteren ging Cosi fan tutte in première in deSingel. Bart Van Reyn dirigeerde Le Concert d'Anvers. Korneel Hamers was verantwoordelijk voor een amateuristische regie.

Foto

De productie begon nochtans met een goed idee. Het hele gezelschap vertrekt voor een fietstochtje, Despina en Don Alfonso op een tandem. Het karakter van Despina wordt goed uitgewerkt als een manusje-van-alles dat fietsen repareert, tenten opzet en Don Alfonso helpt bij zijn weddenschap. Waar de regie echter schromelijk tekortschiet, is in de grotere scènes.

De slotscène van het eerste bedrijf met de zogezegde zelfmoord van Ferrando en Guglielmo en de genezing door dokter Despina is gewoon rommelig. Tijdens het duet van Fiordiligi en Dorabella wordt alle moeite gedaan om de aandacht af te leiden. De koorregie is te gek voor woorden met belachelijke dansjes en ridicule poses. Een gigantisch drolvormig springkasteel doet ook geen goed. In het universum is er misschien wel plaats voor tenenkrullende slapstick, maar in dit geval doet ze afbreuk aan de genialiteit van de partituur die Mozart geschreven heeft.

Gelukkig wordt er behoorlijk goed gezongen. An De Ridder zingt een uitstekende Fiordiligi. Zelfs in een aria als "Come scoglio" komt ze weinig problemen tegen en ze kon ontroeren met "Per pietà". Sharon Carty is daarentegen vooral een luide Dorabella met een stem die glanst als een biljartbal. Maar biljartballen zijn meestal éénkleurig, waardoor haar vertolking weinig kon boeien. Het helpt niet dat ze "Smanie implacabili" liggend moest zingen als een platte opblaaspop terwijl ze door Fiordiligi met een fietspomp opgepompt werd.

Peter Gijsbertsen was indertijd een vrij zwakke Don Ottavio. Zijn Ferrando is iets beter, maar zijn stem blijft problematisch. Marcus Farnsworth zong wel een fantastische Guglielmo met een mooie ronde lyrische bariton. Liesbeth Devos zong een lichtjes rommelige "Una donna a quindici anni" en doet vocaal weinig met de dokter, maar voor de rest is ze een ideale Despina. Maar het is Werner Van Mechelen die iedereen naar huis zingt. Ondanks zijn Wagnerrollen zingt hij nog altijd een stijlvolle Mozart. Don Alfonso is mogelijk zelfs de beste rol die ik ooit van hem gehoord heb, met een prachtige tekstvertolking in de recitatieven.

Publicatie: zaterdag 6 februari 2016 @ 10:21
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen