ti guarda dal Grande Inquisitor

Il segreto di Susanna & La voix humaine in Luik

Het komische intermezzo Il segreto di Susanna van Ermanno Wolf-Ferrari en de telefoonmonoloog La voix humaine van Poulenc vormen het tweeluik dat de Waalse Opéra gecoproduceerd heeft met de Opéra Comique. De Luikse bezetting is identiek met die van Parijs, enkel hebben ze met Patrick Davin een nieuwe dirigent in de bak.

Foto
foto © Lorraine Wauters

Toen ik deze productie van Ludovic Lagarde drie jaar geleden in Parijs zag, was ik vooral onder de indruk van Anna Caterina Antonacci in de dubbelrol van Susanna en Elle. Wat ik toen schreef, is eigenlijk nog altijd geldig...

Antonacci steelt moeiteloos de show als de vrouw die haar relatie op de klippen ziet lopen. Haar inleving is totaal en van begin tot einde geloofwaardig. Hier en daar is er wel een gespannen noot, maar haar tekstvertolking is perfect... net zoals haar verstaanbaarheid. Haar Poulenc-rol blijft een definiërende vertolking. Een rol als die van Susanna ligt haar iets minder, maar dat kan evengoed aan het werk liggen. Vittorio Prato is weer een degelijke Gil, zonder veel potten te breken.

Publicatie: woensdag 3 februari 2016 @ 18:59
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen