ti guarda dal Grande Inquisitor

Hohe Messe in Eugene

Vijftig jaar geleden heeft Helmuth Rilling zijn koor, Gächinger Kantorei, opgericht. En hoewel het Bachfestival al 35 jaar bestaat, heeft dit koor nog nooit in Eugene opgetreden... tot gisterenavond.

De Hohe Messe is een van Bachs meest populaire werken in de VS, en Silva Hall zat dan ook afgeladen vol voor wat een magische avond zou worden. Vanaf het eerste akkoord van het Kyrie stroomt de warme, homogene koorklank de zaal in. Tot en met de zachtst uitgevoerde pianissimi tijdens het Credo is het pure magie als de Gächinger Kantorei zingt. Het applaus dat ze op het einde van de avond terecht ontvingen was een van de meest enthousiaste huldebetuigingen die ik ooit gehoord heb.

Bij de solisten was het vooral - en weer - Ingeborg Danz die uitblonk. Haar "Laudamus te" werd enkel overtroffen door haar "Agnus Dei". De stijl, beheersing en eerbied waarmee ze zingt, zijn adembenemend. Het mezza voce waarmee ze de tweede Agnus Dei zingt, grijpt naar de keel... het is pas als het koor de Hohe Messe afrondt met 'dona nobis pacem' dat we terugkeren naar meer aardse sferen en de ovaties losbarsten.

Als de drie andere solisten - Kirsten Blase, Lothar Odinius en Sanford Sylvan - op hetzelfde niveau als Danz geweest zouden zijn, dan zou het een quasi-perfecte opvoering geweest zijn. Niet dat ze slecht waren, maar Ingeborg Danz was gewoon een klasse apart.

Publicatie: woensdag 7 juli 2004 @ 23:12
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen