ti guarda dal Grande Inquisitor

Demon in het PSK

Eind vorig seizoen, ging de Munt met Rachmaninovs Troika op ontdekkingstocht in het onbekendere Russische operareptoire. Met Demon van Anton Rubinstein zetten ze de exploratie verder, spijtig genoeg "slechts" met een concertante opvoering in het PSK. Mikhail Tatarnikov was ook deze keer de dirigent van dienst.

FotoAnton Rubinstein was in de 19de eeuw één van de grootste pianovirtuosi, maar hij was ook componist en schreef onder andere een stuk of twintig opera's. Demon was indertijd zelfs een van de meest gespeelde Russische opera's, maar is ondertussen uit het repertoire verdwenen.

Het is een opera met soms eigenzinnige orkestratie maar met een Russisch coloriet en de typische koorpassages, inclusief een kinderkoor voor de engelachtige fragmenten. Kort gezegd gaat de opera over de duivel/Demon die verliefd wordt op Tamara en zo gered hoopt te worden (de Holländer-legende is niet veraf). Tamara stond op het punt te trouwen met Prins Sinodal, maar na zijn dood gaat ze in het klooster. De kloosterscène van Demon en Tamara lijkt dan weer schatplichtig te zijn aan de kathedraalscène van Faust.

De Munt heeft een uitstekende bezetting verzameld. Kostas Smoriginas, die we vorig jaar gehoord hebben als Aleko, zingt de titelrol met een warme bas-bariton die ook in de hoogte indrukwekkend straalt. Veronika Dzhioeva was een spinto-kleurende Tamara die vooral in de dramatische momenten indruk maakte, maar iets minder in de intiemere momenten.

De rest van de bezetting zijn bijna bijrollen. Boris Rudak zong Sinodal met veel metaal en typisch Slavische klank... spijtig dat zijn rol na één scène al uitgezongen is. En het is altijd een plezier om de machtige bas van Ante Jerkunica te horen, in dit geval als Prins Gudal (de vader van Tamara). Ik was aangenaam verrast om te horen dat Christianne Stotijn (als de Engel) blijkbaar haar stem teruggevonden heeft.

Publicatie: vrijdag 22 januari 2016 @ 16:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen