ti guarda dal Grande Inquisitor

Messiah in deSingel

Alhoewel enkel het eerste deel van Handels Messiah het kerstverhaal beschrijft, is het toch een oratorium dat meestal in de kerstperiode opgevoerd wordt. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik amper twee weken na de opvoering in het PSK, gisteren een tweede keer de Messiah hoorde... deze keer in deSingel met het Octopus-koor en Le Concert d'Anvers onder leiding van Bart Van Reyn.

Foto

De omvang van het orkest was vergelijkbaar met dat van Hervé Niquet, maar het grootste verschil lag hem in het koor dat pakweg drie keer groter was dan dat van Le Concert Spirituel... wat meteen voor een ander klankbeeld zorgde. Het Octopuskoor zingt met een mooi homogene klank, al brengen ze wel niet al de nuances naar boven die mogelijk zouden kunnen zijn.

Bij de solisten stelde de Poolse alt Anna Radziejawska enigszins teleur. Ze heeft een interessante, typisch slavische, stem maar haar Engelse uitspraak was niet helemaal foutloos en meestal onverstaanbaar. Ook interpretatief kwam ze monotoon over met bijvoorbeeld een uitvoering van "He was despised" die weinig impact maakte. Daar tegenover staat Rachel Redmond. Zij heeft een heldere sopraan met een boterzachte textuur, en een interpretatieve vrijheid die volgens mij niet zou misstaan in een liedrecital. De Britse tenor Samuel Boden zingt met een lichte stem met de flexibiliteit om af en toe coloraturen te interpoleren, zelfs al meteen in "Comfort ye my people". Roland Wood is een indrukwekkende bariton die me soms aan de jonge Bryn Terfel deed denken...

Publicatie: maandag 21 december 2015 @ 18:25
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen