ti guarda dal Grande Inquisitor

Dorottya Láng en James Gilchrist in Oxford

Mijn laatste dag van The Oxford Lieder Festival was een Berlioz-dag. Overdag waren er weer lezingen in de Jacqueline du Pré Music Building. 's Avonds brachten Dorottya Láng, James Gilchrist en Julius Drake een recital met liederen van Berlioz, Liszt en Meyerbeer met Les nuits d'été als apotheose.

Foto

Láng en Gilchrist zongen afwisselend een lied, wat de continuïteit niet ten goed kwam. Maar Julius Drake hield het tempo erin en joeg hen op om wat sneller van plaats te verwisselen.

James Gilchrist zong op dezelfde frustrerende manier als een paar dagen eerder. Hij begon met Berlioz' La belle voyageuse, wat eigenlijk een Hosenrollen-lied is, met veel ongesteunde noten en een stem die alle richtingen uitging. Liszts Im Rhein kwam heel onvoorbereid over met veel pijnlijke passaggio-noten. Liszt heeft twee versies van dit lied geschreven, hij zong de eerste versie die gekenmerkt wordt door een continue waterstroom in de piano, die totaal niet kan tippen aan de Schumann-versie. En wat Meyerbeer gedaan heeft met Die Rose, die Lilie is te belachelijk voor woorden.

Na Gilchrist is Dorottya Láng een verademing, ze heeft een mooie mezzo met veel expressieve mogelijkheden. Van Berlioz' Zaïde maakt ze een halfzuster van Carmen met een onderscheidende donkere stem voor de koningin. Ook Liszts Die drei Zigeuner wordt een hele vertelling met kleurrijke vertolking. Ze heupwiegt sensueel door Meyerbeers Sicillienne, al is dat eerder een liedparodie met een onnozele pianobegeleiding.

Ik had gehoopt dat Láng de volledige Les nuits d'été voor haar rekening zou nemen, maar Gilchrist zong Villanelle en Au cimetière met zijn fluistertenor. Absence was een uitzondering, voor de eerste keer kregen we een enigszins gesteunde stem te horen, die bij het minste forte uitdeint tot een flakkerend vibrato. Láng zette de zaak recht met een onwezenlijke mooie Le spectre de la rose en een extreem traag uitgebouwde laatste strofe, een ontroerende Sur les Lagunes en een breed gedragen L'Ile inconnue.

Als bisnummer zongen ze Schumanns duet Er und Sie. James Gilchrist komt later dit seizoen naar deSingel voor een recital: ik kijk er al naar uit... ahum...

Publicatie: zondag 25 oktober 2015 @ 11:11
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen