ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucy Hall in Oxford

Sopraan Lucy Hall en pianist Gavin Roberts vormen een liedduo dat over heel Engeland recitals gegeven heeft onder het label "Oxford Lieder Young Artists". Vandaag stonden zij in voor het dagelijkse Schubert-Fauré-recital.

FotoLa chanson d'Eve is een liedcyclus op teksten van Charles Van Lerberghe. Fauré heeft uit diens dichtbundel enkel gedichten over Eva geselecteerd, waardoor het een Scheppingsverhaal wordt zonder Adam. Wat Tosca is voor de opera, is Eva voor de vrouwelijke liedcyclus... dixit Graham Johnson vorig weekend tijdens zijn lecture-recital.

Met een dergelijk uitgangspunt, stelt zich natuurlijk de vraag of La chanson d'Eve geen maat te groot is voor een jonge sopraan. Dat hoeft niet zo te zijn, maar in het geval van Lucy Hall was dat wel het geval. Interpretatief bleef ze veel te veel op de achtergrond. Ik had constant het gevoel dat het de eerste keer was dat ze deze cyclus zong en dat al die teksten nog niet verinnerlijkt waren.

Af en toe waren er een paar mooie accenten, zoals het extatisch crescendo op het einde van Roses ardentes, of het stralende slot van het pantheïstische Comme dieu rayonne, of de vreugdevolle herinnering bij "Ile d'oubli, ô Paradis" in Crépuscule. Maar problematischer is dat ze pakweg een kwart van alle Franse klinkers verkeerd uitspreekt. Een dergelijke foutenmarge is nefast voor de verstaanbaarheid.

Het verschil met haar Schubertvertolkingen was sprekend. Deze liederen kent ze wel door en door en dat liet ze meteen blijken met een charmant Shakespeare-Ständchen of een fantastische Du bist die Ruh, inclusief een mooi hoog piano op "erhellt". Ze gaf een doorleefde vertolking van de drie Mignon-Lieder waarbij ze vooral ontroerde met Nur wer die Sehnsucht kennt. Ook de dramatiek van Didone abbandonata kon ze aangrijpend overbrengen.

Ze heeft hoe dan ook een mooie frisse stem, waarmee ze Liederfans in de toekomst ongetwijfeld nog zal kunnen bekoren...

Publicatie: vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:07
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen