ti guarda dal Grande Inquisitor

Het sluwe Vosje in San Francisco

De laatste voorstelling die ik San Francisco zag, was Janaceks Het sluwe vosje in een regie van Daniel Slater, die zowel het sprookjesachtige als de afwisseling tussen droom en werkelijkheid mooi in beeld bracht.

Het decor bestaat uit verschillende traveeën die op verschillende manieren heen en weer verschoven konden worden en daardoor telkens andere gangen (een soort konijnenpijp) vormden. Voor de rest staan er ook regelmatig tafeltjes met stoelen op het podium voor de verschillende kroegscenes.

FotoAlles begint met de boswachter die met zijn hoofd op een van die tafeltjes ligt te slapen. Aan de andere kant van het cafe zit een vrouw (het vosje) aan een tafeltje en wordt even later vervangen door een meisje, een jongere versie die door de boswachter mee naar huis genomen wordt. Op het einde van de opera komt die scene terug met de volgende generatie van "dieren". Deze twee hoofdrolspelers hebben hun dubbelgangers in twee dansers die optreden tijdens de verschillende instrumentale intermezzi. De kippenscene was zo mogelijk nog hilarischer dan Carsens productie in de Vlaamse Opera een paar jaar geleden... de kippen zitten allemaal in vakjes eieren te produceren (en te breien) tot de haan door het vosje ontmand wordt.

Het vosje werd gezongen door Dawn Upshaw. En hoewel ik geen grote fan ben van haar speelt ze het wel goed. Ze heeft blijkbaar haar lichte stem nog niet verloren, waardoor ze in het begin van de opera zelfs jong en kinderlijk klonk. Sir Thomas Allen was een schitterende boswachter en Dagmar Peckova zong de vos. Ook al de andere rollen waren goed bezet... alleen spijtig dat de kinderstemmen af en toe verloren gingen.

Het was een mooie afsluiter van mijn trip naar San Francisco. En nu naar Eugene in Oregon voor het Oregon Bach Festival.

Publicatie: woensdag 30 juni 2004 @ 3:47
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
5 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen