ti guarda dal Grande Inquisitor

Sally Matthews in Brussel

De Munt speelt momenteel "Powder her face" in de Hallen van Schaarbeek. Die locatie gebruiken ze ook voor het eerste liedrecital van het seizoen. De Britse sopraan Sally Matthews en pianist Simon Lepper brachten er een volledig Engelstalig programma.

FotoWe kennen Sally Matthews vooral van een aantal operarollen - Daphne en Jenufa - die ze in de Munt zong. Ze heeft vijf jaar geleden ook al eens een recital gezongen in de Munt wat toen rampzalig verliep. Ik hoopte dat een programma met liederen in haar eigen taal haar iets beter zouden liggen.

Het eerste dat opviel, is dat haar stem veel rijker en voller geworden is. Haar laagte is een stevige fundering waarop ze kan bouwen. Ze brengt ook veel dynamiek in haar expressie. Ze heeft dan wel een partituur voor haar staan, maar ze gebruikt die nauwelijks zodat er ook een goed contact is met het publiek. Maar...

Ze begon de avond met O ravishing delight van Thomas Arne. Dit was het enige "oude" lied in een programma dat verder enkel liederen uit de 20ste eeuw bevatte. Het is eigenlijk een opera-aria (uit "The Judgement of Paris") en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze dit "lied" dan ook als zodanig met de nodige bravoure bracht. Het probleem is dat ze al te vaak die opera-modus ook toepaste op de echte liederen met teveel forte zingen en exploderende hoge noten. Het contrast is des te groter als ze wél piano zingt, zoals in Gurney's Sleep: heel mooi gezongen en met het bijkomend voordeel dat ze dan bijna verstaanbaar wordt.

Die verstaanbaarheid, of het gebrek eraan, blijft haar grootste probleem... zeker als ze sommige liederen tegen een knettergek tempo zingt. Ze zong bijvoorbeeld ook Samuel Barbers Hermit Songs, tien middeleeuwse teksten die door Ierse monniken in de marge van hun manuscript-kopies neergepend werden. Ze koos voor The heavenly banquet een tempo waarmee ze constant over haar eigen woorden struikelde. Maar ook hier waren toch ook een paar mooie momenten zoals het laatste lied, The desire for hermitage. Hoe dan ook bleef ik op mijn honger zitten: er is veel potentieel, maar de afwerking laat nog te wensen over om een interessante liedzangeres te zijn.

Publicatie: donderdag 24 september 2015 @ 16:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen