ti guarda dal Grande Inquisitor

Doktor Faust in San Francisco

De Faust-opera's van Gounod en Berlioz zijn ongetwijfeld het best bekend. Maar de laatste jaren wordt Doktor Faust van Busoni ook regelmatig opgevoerd. Momenteel speelt San Francisco Opera de "originele" versie van deze opera. Busoni heeft de opera niet afgewerkt, maar er bestaan wel vervolledigingen van door Jarnach (een van zijn studenten) en Beaumont. In San Francisco wordt echter enkel de muziek van Busoni gespeeld.

FotoIn tegenstelling tot andere Faust-opera's wordt Faust gezongen door een bariton, in deze productie is dat Rodney Gilfry. Hij komt nogal monotoon een eendimensionaal over en moet zeker nog groeien in de rol. Mefisto is dan weer een tenor. Chris Merrit zingt - na zijn Rossini-periode van de jaren '80 - steeds meer twintigste eeuwse rollen. Mefisto ligt hem heel goed en hij is de meest overtuigende zanger van de avond. Hope Briggs zingt een mooie hertogin van Parma.

De productie is in handen van het duo Jossi Wieler en Sergio Morabito. Faust is een soort hedendaagse wetenschapper, Wagner is zijn assistent. Voor de decors hebben ze beroep gedaan op Anna Viebrock. Net zoals voor haar samenwerkingen met Marthaler, past ze ook hier haar gekende "stijl" van lelijke decors toe met afbladderende muren. In een kamer, gedraaid over 45 graden, staat het bureau van Faust, met daarvoor een veldbed waarop hij nogal vaak ligt te slapen. Aansluitend aan de linkerkant is er een glazen gang langswaar bijvoorbeeld de duivels binnenkomen. Rechts staan dan een paar rijen van houten kerkbanken, langswaar Gretchens broer binnenkomt wandelen - gekleed in een anachronistisch harnas - terwijl Mefisto op een orgel speelt, dat hij uit een archiefkast had getrokken.

Het was een interessante productie, waar ik waarschijnlijk meer had kunnen uithalen als ik het tijdsverschil al beter verwerkt zou hebben.

Publicatie: zaterdag 26 juni 2004 @ 21:05
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen