ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Erl

Gisteren barstte een onweer los boven het Passionsspielhaus in Erl, net tijdens het pianissimo uitgevoerde orkestrale voorspel tot de "Todesverkündigung" in het tweede bedrijf van Die Walküre. Ik waande me even terug in de Salzburger Felsenreitschule, waar de muziek ook regelmatig overstemd werd door het getokkel van de regen op het dak...

Foto
foto's © Tiroler Festspiele Erl / APA-Fotoservice / Xiomara Bender

Ik vind die "Todesverkündigung" een van de mooiste momenten van het tweede bedrijf, maar dat moment werd gisteren echter vooral verknoeid door de twee zwakke schakels in deze bezetting.

Alhoewel Bettine Kampp nog niet zo lang Brünnhilde zingt, klonk ze toch al versleten. Het begon al met haar onstuimige entrée waarbij ze alle hoge Hojotoho-noten miste en er totaal geen vlees zat aan de onmogelijke lage noten die Brünnhilde verondersteld wordt te zingen. Er zat geen lijn in de "Todesverkündigung", laat staan een doorleefde interpretatie. In het laatste bedrijf, tegen een dunne orkestratie, wordt helemaal duidelijk hoe onstabiel haar stem is.

Andrew Sritheran kan aanvankelijk nog enigszins verhullen dat hij nog niet klaar is voor Siegmund. De stem van deze Nieuw-Zeelandse tenor is groot en straalt, maar klinkt in de hoogte ook geforceerd. Al die krachtpatserij maakt dat hij in "Winterstürme" door zijn stem zit. Op pure wilskracht haalt hij toch het einde van het eerste bedrijf. Maar de pauze tot de "Todesverkündigung" heeft geen rust gebracht en hij moest het dan ook verder stellen zonder legato.

Zijn twee collega's van het eerste bedrijf zijn iets beter. Marianna Szivkova is een redelijke Sieglinde. Op vocaal vlak verloopt alles naar wens, maar interpretatief blijft ze op de vlakte. Hetzelfde geldt voor Raphael Sigling, die een monotone Hunding zong waar weinig dreiging vanuit ging. Hermine Haselböck was weer een opwindende Fricka.

Foto

Toen Vladimir Baykov 11 jaar geleden "Wotans Abschied" zong tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd grensde dat nog aan de waanzin, maar het geeft wel aan waar zijn dromen liggen. We kennen Baykov uiteraard van zijn recente vertolkingen van Sandoval in de Vlaamse Opera of Boris in de Munt. En alhoewel hij nog relatief jong is voor Wotan - 40 jaar is jong als je niet Friedrich Schorr of Hans Hotter heet - zette hij gisteren een verbluffende Wotan neer.

Zijn stem zit perfect en blijft de hele avond mooi en flexibel klinken. Monumentaal was zijn grote Rheingold-monoloog, goed ingedeeld en intelligent opgebouwd van het omfloerste begin 'Als junger Liebe Lust mir verblich, verlangte nach Macht mein Mut' tot de climax van 'nur Eines will ich noch... das Ende'. Ook zijn "Abschied" was nog een finaal kippenvelmoment. Als hij dit niveau aanhoudt en rustig verder kan rijpen, dan ziet de Wotantoekomst er mooi uit.

Publicatie: zaterdag 25 juli 2015 @ 9:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen