ti guarda dal Grande Inquisitor

Irrelohe in Kaiserslautern

Het is nog wat vroeg om al over een "revival" te spreken. Maar amper vijf jaar na de voorstelling in Bonn, brengt men een nieuwe productie van Schrekers Irrelohe in het Pfalztheater van Kaiserslautern.

Foto

De enscenering van Holger Müller-Brandes noemen ze zelf een installatie-productie, gebouwd rond het orkest. Irrelohe heeft een vrij zware orkestpartituur en om die orkestklank wat te milderen, wordt het orkest uit de bak gehaald en achteraan op het podium geplaatst, zij het in een licht verzonken bak die tijdens de orkestrale epiloog wel naar boven komt. De orkestbak zelf ligt dicht en is opgevuld met vuilniszakken.

Het decor is vrij minimalistisch. Vooraan op de scène zien we een strook asfalt met zebrapad, rechts drie lantaarnpalen en diagonaal over het podium vier lichtgevende telefoonkabels. Achteraan is er nog een constant brandend vuur. Gezien de vloek van de familie van Irrelohe waardoor elke man een vrouw moet verkrachten en nadien waanzinnig wordt, wordt het idee van de vrouw als object wat verder uitgewerkt. Figuranten paraderen over het podium terwijl het mannenkoor hen bekijkt. In het tweede bedrijf worden het paspoppen.

De opstelling van het orkest, geleid door muziekdirecteur Uwe Sandner, maakt dat de zangers meestal tussen het orkest en het publiek staan waardoor je zou verwachten dat ze zich minder moeten forceren. Desalniettemin wordt er soms stevig gebruld. Adelheid Fink zingt Eva en doet dat meestal goed, maar ze heeft een schreeuwerige hoogte die onverstaanbaar en niet altijd juist is. Katja Boost heeft op zich een mooie stem met een uitstekende dictie, maar ze zingt Lola met een gigantisch vibrato wat voor een relatief jonge alt verontrustend is.

De vertolkers van de twee halfbroers waren een stuk overtuigender. Heiko Börner beschikt over het metaal om de heldenpartij van graaf Heinrich te zingen. Maar het is vooral Wieland Satter die als de verdoemde Peter een mooie prestatie neerzet met zijn mooi egale en donkere basbariton.

Publicatie: zaterdag 9 mei 2015 @ 10:10
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen