ti guarda dal Grande Inquisitor

Werner Güra in Hohenems

In tegenstelling tot Carolina Ullrichs recital 's gisterenmiddag bestond het avondrecital van tenor Werner Güra en Christoph Berner uit meer bekende dan onbekende Schubertliederen... mooi opgedeeld in drie blokken.

Foto
foto © Schubertiade

In het deel voor de pauze stond de muzikant zelf centraal. Na An die Musik als ouverture, passeerden een aantal bekende (Liedesend), minder bekende (Des Sängers Habe) en totaal onbekende (Die gefangenen Sänger) liederen over rondtrekkende barden, harpen en citers.

In dat rijtje hoort ook Der Liedler thuis. Het is een typische lange ballade waar de jonge Schubert zich mee kon uitleven in het bedenken van illustratieve muziek. In vergelijking met bijvoorbeeld Der Taucher, wordt Der Liedler nog minder uitgevoerd. Deze ballade bereikt zijn dramatisch hoogtepunt als een weerwolf de bruid Milla verscheurt, de bard zijn harp kapot slaat op de weerwolf en ze samen in een ravijn storten.

Zoals gewoonlijk was Werner Güra in goede doen. Hij zong met een lang legato en wisselde in de ballade vlot van stemming. Zijn hoge noten waren in dit eerste deel, bijvoorbeeld in Liedesend, nog niet helemaal opgewarmd. Dat was echter opgelost in het tweede deel, wat een quasi-perfect deel werd.

Hier stonden de meest bekende liederen op het programma met eerst een aantal Leitner-liederen, zoals het overbekende Die Sterne. Maar het was vooral Vor meiner Wiege dat een ontdekking was. Het is weliswaar een van de late Schubertliederen (D.927), maar wordt toch zelden opgevoerd, ten onrechte. In Des Fischers Liebesglück waren Güra's hoge noten nu wel perfect en op een natuurlijke manier geïntegreerd in de tekst.

Dat lied was ook een mooi bruggetje naar het laatste deel met meer vissersliederen zoals Die Forelle - briljant vertolkt, zonder overdrijven maar toch met wat humor - of het onstuimige Der Schiffer. Ondanks een zeer uitbundig publiek kregen we met Geheimes toch maar één bisnummer.

Christoph Berner was zeer present aanwezig, wat soms de balans met de zanger verstoorde. Ik vraag me echter af of dat niet aan de akoestiek van deze zaal ligt... maar daar zal ik later misschien nog over uitweiden als ik hier wat meer recitals gehoord heb.

Publicatie: zondag 3 mei 2015 @ 14:19
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen