ti guarda dal Grande Inquisitor

Ekaterina Siurina en Charles Castronovo in de Munt

Toen ongeveer tien jaar geleden een jonge Russische sopraan onverwacht insprong om een fenomenale Giulietta te zingen in het PSK, maakte dat haar tot de ontdekking van het jaar. Ekaterina Siurina is ondertussen getrouwd met de tenor Charles Castronovo, die al een paar keer in de Munt gezongen heeft (Fenton, Edgardo, Gennaro). Gisteren gaven ze een duo-recital in de Munt.

FotoEen duo-recital opent allerlei perspectieven naar programma-keuze, maar ze hielden het eenvoudig met elk een groepje met liederen die hen het best ligt met "de liefde" als rode draad, telkens afgesloten met een operaduet... zoals het duet "Ton coeur n'a pas compris le mien" uit de Parelvissers net voor de pauze.

Erg veel ervaring met recitals lijken ze nog niet te hebben. Ze hangen vastgekluisterd aan de partituur - Castronovo iets minder dan Siurina - waardoor er nauwelijks tot geen oogcontact is met het publiek. De eventuele sfeer die onder die omstandigheden dan toch opgebouwd zou worden, wordt dan na elk lied efficiënt weggeapplaudisseerd door een onbeschoft publiek. Dat applaus werd dan zelfs nog aangemoedigd door de zangers, tot duidelijk ongenoegen van hun pianist Iain Burnside tijdens de zes Rachmaninov-liederen (Opus 38). Misschien had Peter De Caluwe daarover toch een opvoedkundige mededeling moeten doen, toen hij bij aanvang toch een kleine programmawijziging kwam aankondigen...

Los van deze vormelijke problemen, was het recital ook weinig boeiend. Siurina begon met belcanto-liederen. Haar stem is warm en groot en ze jodelt mooie coloraturen in Rossini's La pastorella dell'Alpi. Castronovo had een mooie selectie Schubert-liederen uitgekozen... maar op een natuurlijke manier Schubert zingen is hem niet echt gegeven. Het was eigenlijk pas in het Bizet-duet dat ze min of meer op dreef waren. Gelukkig was er nog Burnside om wat magie uit zijn - spijtig genoeg gesloten - piano te toveren.

Publicatie: donderdag 16 april 2015 @ 17:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen