ti guarda dal Grande Inquisitor

De Carmen à Mélisande in Parijs

De Opéra Comique ontstond in 1715 tijdens "La Foire Saint-Laurent". Het was een gezelschap dat, in tegenstelling tot de hofopera in het Louvre en Versailles, gefinancierd werd met privégeld en inkomsten uit tickets. Dat was precies 300 jaar geleden, reden genoeg voor de Opéra Comique om daar wat randactiviteiten aan te koppelen.

FotoDe meest in het oog springende is de tentoonstelling De Carmen à Mélisande in het Petit Palais. Deze tentoonstelling wil niet de hele geschiedenis van de opéra comique tonen, maar concentreert zich op de periode van 1875 (het jaar dat de schandaalopera Carmen in première ging) tot 1902 (het jaar van Pelléas et Melisande. Ze doet dit aan de hand van zeven iconische opera's die in de Salle Favart gecreëerd werden.

Het keerpunt in de tentoonstelling is het jaar 1887 toen het operahuis afbrandde. Carmen, Hoffmann, Lakmé en Manon dateren uit de eerste periode. Louise en Pelléas zijn exemplarisch voor de creaties na 1898. Le rêve van Alfred Bruneau is een buitenbeentje. Het is niet alleen een opera die mij totaal onbekend is, het is ook een werk dat gecreëerd werd in de periode dat de Opéra Comique op verplaatsing speelde in het Théâtre-Lyrique (op Place du Châtelet) tijdens de heropbouw na de brand.

De tentoonstelling toont wat je verwacht: schilderijen (bij het begin word je bijvoorbeeld begroet door het bekende, levensgrote schilderij van Galli-Marié als Carmen), manuscripten, brieven, decor- en kostuumontwerpen. Het audio-visuele aspect wordt ook niet vergeten. Van drie opera's spelen de opnames van recente producties: Carmen met Antonacci, Lakmé met Devieilhe en Pelléas et Mélisande onder Gardiner. Van alle opera's kan je ook aria's beluisteren (met uitzondering van Le rêve), meestal historische opnames... Georges Thill, Alain Vanzo, Edmond Clément, Charles Panzéra en zelfs de torenscène met Mary Garden.

Daarnaast organiseren ze ook een reeks lezingen in het auditorium van het Petit Palais. Vandaag was de eerste lezing met als titel "L'Opéra Comique et ses sources littéraires au tournant du XXe siècle". De rol van de librettisten en de literaire bronnen, zoals uiteraard Maeterlinck voor Pelléas of Emile Zola voor Le rêve, werden daarbij behandeld. De grote librettisten zoals Barbier, Halévy of Meilhac waren vaak belangrijker en bekender dan de componisten zelf. Deze eerste lezing werd gegeven door Cécile Reynaud die ook verantwoordelijk was voor de tentoonstelling, waardoor dit een perfecte aanvulling was bij de tentoonstelling zelf.

Wie dit seizoen toevallig nog in Parijs moet zijn en een paar uur over heeft, kan ik een bezoek aan deze tentoonstelling van harte aanbevelen. En als je tegelijkertijd één van de lezingen kan meepikken, is dat een bonus.

Publicatie: woensdag 25 maart 2015 @ 17:14
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
0 opmerkingen

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen

Alzira in Buxton

Er zijn nog een paar opera's van Verdi die ik nog niet live gezien heb. Gisteren heb ik Alzira van dat lijstje kunnen schrappen. Het was ook het doorslaggevend argument om voor de eerste keer naar het Buxton Festival te gaan.

Opera, 21-7-2018 10:24
0 opmerkingen