ti guarda dal Grande Inquisitor

Samuel Hasselhorn in deSingel

Na Christopher Maltman eerder dit seizoen stond er gisteren weer een bariton op het podium van deSingel voor een liedrecital. De jonge Duitse bariton Samuel Hasselhorn vormt een liedduo met de pianiste Takako Miyazaki. Ze brachten een klassiek programma met Schubert-liederen en Schumanns Dichterliebe.

FotoIk heb Samuel Hasselhorn een aantal jaren geleden al eens gehoord tijdens een "master class" in Schwarzenberg en was toen niet echt overtuigd. Ondertussen is hij verder geëvolueerd, maar er blijft nog ruimte om te groeien, zowel vocaal als interpretatief.

De uiteinden van zijn stem klinken nog wat week. In de hoogte weerklinkt soms een ongemakkelijk vibrato. Hij zingt dan wel alle hoge opties van Dichterliebe, maar soms is het met de billen dichtgeknepen. In de laagte zou het geen kwaad kunnen als hij af en toe wat basresonantie toevoegt. Dat geeft wat meer textuur aan zijn stem en komt ook zijn interpretatie ten goede... bijvoorbeeld in Erlkönig kan dat helpen om de vader beter te karakteriseren. Ook in liederen als Im Rhein, im heiligen Strome had ik graag wat meer gewicht gehoord.

Er bestaat geen twijfel over zijn capaciteiten als intelligente liedzanger, al is de uitvoering nog niet wat hij graag zou willen. Hij begon met een te dramatische verteller aan Erlkönig, waardoor ik me afvroeg waar hij met zijn interpretatie naartoe gaat. In het begin past hij zijn stem nog aan voor de drie andere karakters, maar - zoals trouwens bij veel andere zangers - halverwege vloeit dat onderscheid in elkaar. Hij lost dit op door voor elk karakter naar een andere hoek van de zaal te kijken, maar hij doet dit iets te nadrukkelijk waardoor het te ingestudeerd overkomt.

Anderzijds zijn er ook wel pareltjes. Wanderers Nachtlied of Litanei auf das Fest Allerseelen werd mooi ingetogen vertolkt. Ihr Bild uit Schwanengesang kreeg dan weer de nodige geconcentreerde intensiteit mee. Maar Der Wanderer (Schlegel) mocht wel iets meer lichtheid hebben.

Ik was daarentegen wel onder de indruk van zijn pianiste. Takako Miyazaki speelt virtuoos met een klare lijn en veel aandacht voor nuance. Vooral in de piano-naspelen van de Dichterliebe-liederen kan ze zich uitleven. Het is ook een plezier om haar te zíen spelen... bijvoorbeeld, weer in Erlkönig zie je haar gelaatsuitdrukking zich aanpassen aan de tekst. Of in Taubenpost klaart haar gezicht op als de Sehnsucht plaats maakt voor vreugde. In Ich grolle nicht zien we dan weer een verbeten trek.

Publicatie: donderdag 26 februari 2015 @ 11:12
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen