ti guarda dal Grande Inquisitor

Rigoletto in Rome (2/2)

De opera van Rome speelt Rigoletto met twee alternerende bezettingen. Ik hoorde ook de tweede bezetting, met een aantal zangers die ook bij ons niet helemaal onbekend zijn. Er werd wel iets slordiger omgegaan met Verdi's partituur.

Foto
foto © Yasuko Kageyama

George Petean kennen we van zijn vertolking van Duc d'Albe in de Vlaamse Opera. Zijn legato is iets minder afgelikt dan dat van Meoni, maar hij gaat wel expressiever om met de tekst. Reeds in "Pari siamo" passeert een volledig regenboog aan kleur. Zijn "Cortigiani" kroop onder de huid. Ideaal zou ik een Rigoletto willen horen met het stijlgevoel van Meoni en de doorleefde interpretatie van Petean. Hetzelfde geldt ongeveer voor de Duca van Ivan Magri. Hij heeft een typische Italiaanse tenor die graag, en luid, en lang, hoge noten zingt. Het is best wel opwindend, maar weinig subtiel.

Gilda werd gezongen door Irina Lungu, de recente Amsterdamse Marguerite. Zij heeft meer metaal in haar stem, waardoor ze minder "angeliek" klinkt dan Claudia Boyle en meteen van in het begin rijper klinkt. Er is dan geen grote evolutionaire boog in haar vertolking. Zij benadrukt ook verschillende details, maar het voelt meer aan als een nummertjeskleurboek. In "Caro nome" was ze wel heel slordig, zowel met de noten als met de tekst... zelfs het klapgrage Italiaanse publiek bleef nadien op zijn handen zitten.

Publicatie: zondag 8 februari 2015 @ 9:57
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen