ti guarda dal Grande Inquisitor

Rigoletto in Rome (1/2)

Dit was mijn eerste bezoek aan het Teatro dell'Opera di Roma. Het Romeinse operahuis werd eerder dit seizoen geplaagd door allerlei stakingen, wat maakte dat Riccardo Muti zijn positie als ere-chefdirigent ter beschikking stelde. De voorstelling van Rigoletto ging gisteren echter zonder problemen door, al is de budgettaire situatie van de operawereld in Italië duidelijk af te lezen uit deze nieuwe productie van Leo Muscato.

Foto
foto © C.M. Falsini

De productie voelt nogal armetierig aan zonder luxueuze decors of kostuums, maar enkel een paar rode en grijze gordijnen waarmee de slaapkamer van de Duca of het huis van Rigoletto voorgesteld wordt. De rekwisieten beperken zich tot een bed en een troon. Op zich hoeft een dergelijke minimalistische benadering geen probleem te zijn, maar ook het echte regiewerk blijft beperkt met een rudimentaire behandeling van het koor of een Duca die zijn aria's aan de rand van het podium de zaal in projecteert.

De voorstelling moet dan gered worden door de solisten en dat deden ze op overtuigende wijze.

Giovanni Meoni hebben we al verschillende keren kunnen bewonderen in Luik, waar hij bijna alle grote Verdi-rollen van Luna over Posa tot Iago gezongen heeft. Zijn Rigoletto is ook een voorbeeld van stijlgevoel en perfect legatozingen. Hij is hartverscheurend in zijn scènes met Gilda, bijvoorbeeld als hij over haar moeder vertelt. Anderzijds bleef hij interpretatief wat op de vlakte in zijn grote Cortigiani-scène, waarvan hij het eerste deel voor mij in een iets te snel tempo nam.

De Ierse sopraan Claudia Boyle heb ik eenmaal eerder gehoord, in Wexford. Ze zingt een stralende Gilda die ook vocaal evolueert van meisje naar vrouw. Ze foefelt wel wat met haar triller op het einde van "Caro nome", maar voor de rest brengt ze een heel mooie vertolking. Het is telkens weer verrassend om te horen hoe goed Koreaanse zangers Verdi geassimileerd hebben. Yosep Kang is vocaal-technisch een uitstekende Duca, die moeiteloos alle noten zingt, met enkel een paar minuscule onzuiverheden in "Possente amor".

Bij de iets kleinere rollen moeten zeker de twee bassen vermeld worden. Marco Spotti heeft de perfecte gitzwarte bas voor Sparafucile, terwijl Carlo Cigni een eerder lyrische bas is die met autoriteit Monterone vertolkte. Anna Malavasi zong tenslotte een verleidelijke Maddalena met donkere alt-tonen.

Publicatie: vrijdag 6 februari 2015 @ 17:13
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen