ti guarda dal Grande Inquisitor

Werther in Essen

Werther begint en eindigt met "Noël, Noël, Noël, ..." en het is dan ook - na La bohème - één van de voor de hand liggende opera's om tijdens de kerstperiode te vertonen. Gisteren hernam de opera van Essen de productie van Carlos Wagner, die vorig jaar in première ging.

Foto
foto's © Matthias Jung

Regisseur Carlos Wagner is bij ons onder andere bekend van Le Duc d'Albe in de Vlaamse Opera. In Essen ziet zijn Werther er vrij traditioneel uit... al kan hij zich niet bedwingen om de Bailli incestueuze trekjes te geven waardoor Sophie schichtig rondloopt zonder veel levenslust. Johann en Schmidt mogen dan wel twee drinkebroers zijn, maar daarom moeten het nog geen slapstickfiguren worden die tegen palen lopen en dronken door vensters tuimelen.

Het decor bestaat grotendeels uit een levensgroot poppenhuis, met beneden de woonkamer en boven de zolder/slaapkamer van Charlotte waar ze de brieven van Werther bewaart. Delen van dat huis kunnen opzij schuiven zodat we een blik krijgen op de wereld buiten Charlottes huis... de natuurwereld van Werther.

Werthers "O nature pleine de grâce" tot en met "Prends le deuil, o nature" is de inspiratie om Werther expliciet met de natuur, en de drie seizoenen die de opera doorloopt, te verbinden. Bij zijn eerste optreden is het volop zomer. Hij ligt, blootsvoets, uitgestrekt op een groene grasheuvel te pallieteren met een korenaar in zijn mond. In het tweede bedrijf is het herfst en als hij het huis binnenstormt - "Un autre est son époux" - waaien de herfstbladeren binnen, later velt een herfststorm een boom die door het dak van het huis valt. En in het derde bedrijf begint het te sneeuwen als hij binnenkomt met "Oui, c'est moi, je reviens". In het laatste bedrijf sterft hij in een desolaat sneeuwlandschap naast een omgewaaide kerstboom.

FotoMet Abdellah Lasri heeft de opera van Essen een Werther van wereldklasse in haar ensemble. Zijn stem klinkt mooi, heeft de nodige slagkracht om door het orkest te geraken en is onwaarschijnlijk homogeen over zijn volledig bereik. Als je het gemak hoort waarmee hij zingt, zou je haast gaan twijfelen of er wel zoiets als registers bestaat.

Zijn stemcontrole is ronduit fenomenaal. Het mezza voce waarmee hij "Lorsque l'enfant revient d'un voyage" begint, priemt als een laserstraal de zaal in. Daarna laat hij zijn stem volledig openbloeien om te eindigen met een overweldigend forte. Hij alleen al is de reis naar Essen waard. Daarenboven zingt hij ook nog eens in perfect Frans, wat niet van de rest van de bezetting gezegd kan worden.

De enige die qua verstaanbaarheid hetzelfde niveau haalt, is Tijl Faveyts. Zijn jonge bas heeft ook voldoende gravitas om een geloofwaardige Bailli neer te zetten.

Voor de andere zangers zijn de boventitels een noodzaak. Michaela Selinger heeft de stem en de warmte voor Charlotte, maar ze spreekt de helft van de klinkers verkeerd uit. Christina Clark is de huis-soubrette in Essen, maar haar stem sprankelt niet voldoende (meer) voor Sophie. Heiko Trinsinger is een verdienstelijke Albert.

Publicatie: zondag 28 december 2014 @ 10:27
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen