ti guarda dal Grande Inquisitor

Tosca in Luik

De Waalse Opera sluit het jaar voor een keer niet af met een luchtige operette, maar met Puccini's kaskraker Tosca in de klassieke enscenering van Claire Servais met een dubbele bezetting voor de drie hoofdrollen. Ik hoorde gisteren de eerste bezetting.

Foto

Opvallend is dat, net zoals zeven jaar geleden, Ruggero Raimondi weer Scarpia zingt. Indertijd was de aftakeling van zijn stem al ingezet, ondertussen is het vocaal verval totaal. Zijn stem klinkt droog en monochroom en, afgezien van een paar maten in het begin van het tweede bedrijf, slaagt hij er niet meer in om drie noten na elkaar legato te zingen. Een Scarpia met een kortademig Sprechgesang is niet wat ik wil horen. Ik kan begrijpen dat sommige zangers moeilijk afscheid kunnen nemen van het podium, maar dit begint zielig te worden.

FotoBarbara Haveman had ooit een prachtige lyrische sopraan, maar ze begint zich de laatste jaren meer en meer toe te leggen op spinto-rollen. Die transformatie is wel gedeeltelijk gelukt. Haar middenstem is verder uitgebouwd en klinkt mooi donker. Maar dat lijkt ten koste gegaan te zijn van haar hoogte. Die is vooral onwaarschijnlijk luid - van het type van een snerpend brandalarm - en met heel veel vibrato.

Desalniettemin zong ze een uitstekende "Vissi d'arte". Haar crescendo naar de laatste "perchè Signor" klonk zelfs mooi, daarna lukte ook een zwevende subito-piano voor "ah perchè". Dat had ik wat vaker willen horen. Die nuance kwam uiteindelijk ook in het duet met Cavaradossi in het derde bedrijf.

Haar Cavaradossi was Marc Laho, wiens stem ook ander repertoire opzoekt. Ooit zong hij het belcanto van Rossini en Bellini, maar zijn stem is baritonaler geworden. Ik vreesde vooraf dat Cavaradossi een te grote stap zou zijn, maar dat blijkt helemaal niet het geval te zijn.

Hij geeft een authentieke vertolking en met schitterende frasering, inclusief mijn geliefde Pucciniaanse portamenti, was het een hele avond genieten. Daarnaast liet hij ook mooie tekstnuances horen in bijvoorbeeld "Recondita armonia" en stond zijn stem er ook voor de heroïsche uitbarstingen van "Vittoria, vittoria".

Publicatie: woensdag 24 december 2014 @ 9:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen