ti guarda dal Grande Inquisitor

Kerstoratoria in het PSK

Dit weekend stonden er twee kerstconcerten op het programma in het PSK. Vrijdag dirigeerde Ludovic Morlot het Muntorkest en -koor in L'Enfance du Christ van Berlioz. Gisteren was het de beurt aan René Jacobs voor het Weihnachtsoratorium.

FotoHet zelden uitgevoerde L'Enfance du Christ is met voorsprong de meest originele keuze. Het werk beschrijft hoofdzakelijk de vlucht naar Egypte. Het bestaat uit drie delen en is origineel georkestreerd, alhoewel er toch een paar zwakkere momenten in zitten.

Het eerste deel gaat over de visoenen van Herodes en is heel duister. Paul Gay zingt met een kloeke bas Herodes' "Toujours ce rêve", de contrabassen en cello's domineren het orkest en ook de raadgevers van Herodes bestaan enkel uit de bassen van het koor. De waarschuwing die de engelen brengen aan Maria en Jozef is dan ook een lichtstraal als de stemmen van het Kinderkoor van Munt vanuit de gangen van het PSK de zaal instromen.

De twee andere delen handelen over de vlucht zelf in het kortere tweede deel en de aankomst in Egypte waar Maria en Jozef opgevangen worden door een Ismaëlitisch koppel. Stéphanie d'Oustrac zingt een schitterende Maagd Maria, trouwens met een digitale partituur op een iPad. Maar ook hier zijn weer opvallende muzikale elementen... zoals "de kinderen" van de Ismaëlieten die een kamermuziekstukje opvoeren voor twee fluiten en harpen en het prachtige a capella slotkoor.

Het Weihnachtsoratorium behandelt dan weer het kerstverhaal vóór Maria en Jozef naar Egypte vluchten. Als René Jacobs Bach dirigeert, dan verwacht je altijd iets speciaals. In dit geval slaat dat vooral op de opstelling van de muzikanten naast elkaar. Het B'Rock ensemble staat links van hem, terwijl het RIAS Kammerchor rechts staat, met het continuo in het midden. De vier solisten staan tussen het koor. Voor hun solo-partijen stappen ze dan uit het koor.

Eerder dit jaar heb ik Benjamin Bruns gehoord in Schwarzenberg. Hij is ook een uitstekende Evangelist die met zijn homogene en ronde tenor het verhaal vertelt met de nodige expressie. Maar ook in een virtuoze aria als "Ich wil nur dir zu Ehren leben" uit de vierde cantate houdt hij zich moeiteloos staande. Dominik Königer is een nieuwe naam voor mij. Hij heeft een mooie bariton met bijna evenveel kleur als Bruns.

De twee vrouwelijke solisten zijn vaste zangeressen bij Jacobs. Sunhae Im ontgoochelde wat. Haar kristallen stem kan nog wel overtuigen in de eerste helf van het oratorium, en ook de Echo-aria van de vierde cantate was goed. Maar als ze in de laatste cantate "Du Falscher, suche nur den Herrn zu fällen" moet zingen dan ontbreekt de dramatiek. De intentie was er wel, maar de praktische uitwerking niet. Bernarda Fink was daarentegen haar sublieme zelf. Voor "Bereite dich, Zion" moest ze nog wat opwarmen, maar als Maria ontroerde ze met "Schlafe, mein Liebster".

Publicatie: zondag 21 december 2014 @ 9:51
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen